Showing posts with label interview. Show all posts
Showing posts with label interview. Show all posts

Wednesday, November 5, 2014

interview di majlis daerah hulu terengganu

Assalamualaikum wbt.....

waalaikumussalam wbt....

semalam aku interview.....

kat majlis daerah hulu terengganu...
jawatan pembantu operasi gred n11..
at first pk jugak nak p ke dak...ye lah gred n11 je kannn....
hihi..kalau p pun tak tau dapat tak....so p je lah....
ada jugak pengalaman kan....

so pergilah......malam sebelum tu tak boleh tidur....
memang style aku ni kalau excited payah nak tidur...

esoknya p dalam pukul 7.30....
sampai pukul 8.30 lebih kurang...
ke tempat interview....tengok dah ramai orang 
ada list name kena tampal...
bila duduk ada calon tu cakap kena tengok nombor....nanti interview based on nombor tu....
tak aci kan....kalau mai awal no last....tak dapat awal jugak...

so nombor aku 328.....
jadi sempat lagi aku p makan....pastu pk nak cari mastika buat teman menunggu...

ends up

hasil interview......sebuah novel....hahahaha

nasib aku baik bila aku group last di interview sebelum rehat
kalau dak kena tunggu sejam plak....rehat dulu kan...
kul 2 baru sambung balik.....penat aih kalau cam tuh

and the questions are.......
jen jen jen...

macam biasa bout urself....in malay je pon..,,,

keluasan hulu terengganu.....soalan bocor sebab aku dah tanya calon sebelum ni...so aku dapat jawab 380 hektar....
tapi salah sebab ada ribu....lebih kurang 380 ribu hektar..

warna bendera....jingga ....ni pon soalan bocor....

motto ....
tak tau....dia bagi klu ttb...so kami pun pakat teka lah,,

macam main kuiz plak kan...sape dapat jawab dia jawab....hahahah


oh ye....yang ni group interview....
fail langsung tak tengok....
fuhhhh aku bawak fail dengan apa yang dia nak aje...
so fail aku kosong...hahahah..


itulah pengalaman interview untuk majlis daerah...
u olsss......jom share soalan yang u olss pernah di tanya during interview.....

and share la pengalaman u ols yer......

Wednesday, September 24, 2014

permohonan anda telah berjaya

assalamualaikum wbt...

waalaikumussalam wbt....


one day.....p bukak website spp....bila korang taip je spp akan keluar la
alamat spp tu....pastu anak2 dia tu

semakan

semakan


semakan jadual

bukan guru....



maaf kite tak pandai nak print screen...so korang kena guna otak kanan untuk imagine kan...hihihi....aktifkan dirimu...eh tetiba....


dan sebab nak cepat...terus je la tekan semakan....

keluar la page yang suh isi no ic...

tekan 8 je dah keluar nombor2 seterusnya....nampak sangat dah banyak kali cek sampai web pun dah save ic no....

pastu tekan butang hantar.....


keputusannya......


permohonan anda telah berjaya....

wahhhhhh finally......alhamdulillah dah berjaya....

wait.......

kenapa ada tulis senarai jawatan yang dipohon pulak ni..

baca sekali lagi.....

permohonan anda telah berjaya di daftarkan di spp....


ok fine..nasib baik lom sempat melompat2...cuma jantung tu dah macam hampir berhenti sebab teruja gamaknya....hahahaha


ok lepas ni jangan nak eksaited sangatttttt....baca ayat sampai habis yerrrrr.....sekiannn

oh oh..

one more storry bout dis interview....

dah mimpi dah aih....dapat surat offer jawatan...kira sukses la interview tu...ehemmmmm

surat dia kaler biru.....

oh ye aku apply hari tu penyelia asrama je....

so mimpi tu cam aku dapat a jadi penyelia asrama ni...

cuma yang lucunya....

aku dapat sekolah kebangsaan bukit payong...sekolah tu dekat je dengan umah auntie aku...


cumaaaaaa......

sejak bila sekolah tu ada asrama eh ? hihi
dah nama pun mimpi kan..,,,


sebab result lom kuar...so aku masih boleh berangan....
aku dapat jawatan  tu...aminnnn


well my fren pernah tegur...,
ko kompiden je ko dapat kann

welll....masa belum tau result ni la nak berangannya pon
lagipun aku sangat yakin dengan kata2 tu doa...
dan aku percaya dengan believe power....
hihi

kalau

oh kalau kalau tu tak mau story lagi
la ni nak story about aku akan dapat gud news je..hihi

doakan aku dapat jawatan penyelia asrama untuk spp tu yer....aminnnn









Tuesday, January 15, 2013

sorry....kami nak yang ada experience je...

Assalamualaikum wbt.... 

Tadi pergi open interview kat Maidam untuk hotel wakaf yang akan dibuka kat Kuala Terengganu. Masa dia pukul 9  sampai pukul 4 petang. Aku ni punyalah tepati waktu datang pun pukul 9 kan....sekali dah penuh orang kat bilik gerakan tu....uinaaahhhhh tu dia aih, ramai rupanya warga terengganu yang tak dak kerja.....upssss.....

lepas tu p minta borang, hotel ni nama dia Grand Puteri kalau tak silap....hehe...borang dia 2 page je...tak banyak pun nak kena isi...simple je, tak pening kepala pun nak isi dia....cuma tang nak minta jawatan tu pening sikit....tatau nak minta apa....kompom-kompom yang admin tu ramai gile orang minta kan....so nak selamat, aku minta yang biasa-biasa ja.....

borang ni ada di upload kat fb maidam....


ada 2 jawatan dia suh kita isi.....yang biasa-biasa tu ekceli yang second choice, yag first choice tu berlagak sikit, minta hr executive konon...makanya, pengalaman pun tak dak...saja ja nak try n error...sebab tu yang second tu minta takat-takat spm ja requirement dia...=p

pas p antar, dok tunggu melangut, sorry lah, aku ni enpon cikai, so tak dapet la nak amek gambar tunjuk kata ramai gile orang dok tunggu turn kan.....aku hantar borang dulu, kawan aku yang anta borang kendian dah kena panggil...ish, ni yang jeles tahap gaban ni.....aku dok membebel-bebel, ada la sorang hamba Allah tu bagitau, dia ikut jawatan....bukan ikut turn kita hantar borang...oh gitu eh......Aida pun cakap cam tu, sebelum-sebelum ni pengalaman dia  p open interview memang dia akan panggil ikut jawatan.....

yang tukang panggil candidate tu baik hati, siap panggil seploh kali, takut kami tak dengaq, pastu siap minta mahap, katanya ramai sangat orang, sebab tu lambat....dia mintak kami bersabar...katanya dia dah edar borang 500 lebih...tu belum campur yang rajin p fotostat sendiri ngan hantar resume ja, sebab borang dah habis.....ramai la jugak...aku punya turn tak sampai-sampai....sampai kami dok berkelah atas lantai dah...tak kira dah tym tu, penat weh...dengan heels lagi nak berdiri..oh tidakkkkkk.....!!!!!

yang bestnya attend interview ni sebab dapat jumpa kawan-kawan lama...haha..boleh gitu kan...nama aku tak dipanggil sampai la rehat....dan orang tu cakap, interview akan disambung selepas rehat, insyaALLAH orang yang datang hari ni akan dipanggil hari ni jugak....lega la sikit dengar cam tu kan.....

petang.......orang dah makin berkurang.....tapi nama aku tak jugak dipanggil...kak zetty dan kak sara dah kena panggil dah...padahal kak sara tu datang punyalah lewat...hampeh betul....nama dia kena panggil dua kali plak tu...baik betul la tukang panggil tu....

finally......orang yang tukang panggil orang tu check balik borang kami....ada antara kami ni borang dah hilang mana-mana dah......aku pun sama, sedih betul.....then dia cakap....tak pe bagi je resume, nanti kami panggil....laju je aku hulur resume.....

dan finallly......nama aku pun kena panggil....

sorrylah membebel panjang sangat...saje nak story kisah aku attend open interview....dan ekceli ada benda penting yang aku nak bagitahu.....


masa interview tu, kan aku minta hr exec kan.....panel tu terus bagitahu aku....maaf, kalau hr exec kami cari orang yang berpengalaman.....ye lah aku mana de pengalaman..hahaha...lepas tu aku cakap la, macam mana nak dapat pengalaman kalau tak diberi peluang, datz y saya minta jawatan tu, sekiranya diberi peluang, saya boleh lah belajar...barulah ada pengalaman...hehe....

dia jawab, biasanya, depa akan ambil orang yang ada background hr, then pengalaman tu dapat masa wat praktikal....erm...okeylah......terimalah alasan tu...haha...means aku memang tak de can la nak minta hr...lepas ni tamo minta dah, tau dah memang tak kan dapat...btw seronok plak sebab tukang interview tu jujur bagitau terus...senang cerita kan...=p

kawan-kawan aku pun, minta kerani je pun...still payah nak dapat sebab tukang interview tu bagitau terus.....kerani hotel lain tak sama ngan kerani tempat lain.....kawan aku dulu kerani ladang, sorang lagi p.a.....erm...nampaknya macam tak dak harapan ja....haha

tapi aku suggest, mungkin kalau betul-betul nak, try la kerja dari bawah.....kalau ada sijil ada kelayakan jangan risau sat ja boleh naik...lagipun orang yang ada kelayakan dengan orang yang tak dak kelayakan ni kualiti kerja lain walaupun kita dok kat bawah...jangan risau berada dibawah sebab bila kita kat atas kita tak kan lupa orang bawah....

okeylah nak stop kat sini......



Monday, April 2, 2012

eh eh....ni bukan bodek la......

teringat plak masa training kat star....
ni salah satu tips yang aku ingat selepas interview....

kalo rajin, tulis la surat ucapkan terima kasih pada interviewer sebab interview kita.....maybe kita shortlisted dok nombor 2, lepas tu, depa dapat surat penghargaan dari kita, terus je ranking kita no 1 kan....

aku ada tanya juga penceramah tu....nanti interviewer tu tak cakap kita nak jettt dia ke....atau nak bodek dia....

jawapan dia....insyaAllah tak.....so korang hantar la yer....aku pun ada hantar juga aritu sebenarnya...sebab kekadang tu orang nak tengok sikap kita selain daripada kita nye certificate...=D

Friday, March 23, 2012

interview lagiiiii.....

interview di kedah berjalan lancar walaupun aku tak prepare betul-betul....sebab masa tu baru aje pindah rumah....internet pun problem...adoi...

tapi ni pengalaman interview yang paling best dalam hidup aku....sebab ? this is my first time attend interview macam ni...interview dia, presentation aje...ciri-ciri orang cemerlang....aku dapat rasakan, mereka mesti nak tengok penyampaian kita...yerlah, kata nak jadi trainer kan...mestilah nak tengok camana kita deliver speech dengan bantuan slide...

dan......yang tak boleh blah...masa presentation tu aku sangat gugup...dan sangat ketara kegugupan tu....macam tak pernah present...padahal benda tu selalu buat....lepas tu eye contact tadek....asyik tengok dinding aje...haish.....tu komen dari panel la.....tapi betul lah...

kita boleh belajar macam-macam jenis teori...tapi teori tu tetap takkan sama bila kita buat praktikal.....mesti korang pun dah tahu, kalau nak present....eye contact tu penting.....ececeh....tapi bila buat, na kemana da eye contact tu menghilang....

sebab tu aku cakap interview ni pengalaman yang baru buat aku......i mean style interview macam ni....lepas tu sorang panel tu asyik dok tanya aku macam tak puas hati ngan aku...geram je aku...hahaha.....dia tanya kenapa aku cakap trainer dan penceramah different.....

bagi aku memang different....sangat different, sebab trainer dia tak cakap banyak, dia cakap sikit aje.....penceramah tu yang akan cakap banyak....aku tak pandai nak explain sebenarnya...hahaha...macam-macam contoh aku bagi, dia still tak puas hati dengan jawapan aku...tapi aku tetap gak nak cakap trainer dengan penceramah tu different.....hehe....


pastu dia tanya pasal company dia...tapi aku tak buat banyak research about da company sebab time yang tak mencukupi...haha...alasan kan.....tapi lepas tu dia tanya aku...apa reaksi awak kalau orang cakap...ABC COMPANY...??? apa tu ? tak kenal pun...?

Aku jawab la...kalau orang tak kenal kita kenalkan la....sebab kadang-kadang mungkin kita dah buat banyak promosi, kita dah buat macam-macam cara, tapi ada juga orang yang mungkin tak tahu sebab dia tak ada masa nak ambil tahu....macam Dato siti sendiri pun, even dia gelemer....mungkin ada juga orang yang tak kenal dia....so kita tak leh salahkan orang yang tak kenal dia...tapi kita kena lah story bout dia...dan kenalkan dia pada orang....

dan panel tu cakap....jadi...kami tak boleh salahkan awak sebab tak kenal syarikat kami la..??? opsss....rupanya jawapan aku kena balik kat aku...hahahhaa....

dan...lepas selesai interview tu, aku amik number fon beberapa orang yang attend interview tu jugak....yelah, nanti manalah tahu kalau aku dapat, senang sikit kan....

okeylah nak stop kat sini....
pahit mana pun pengalaman tu......yang penting pengaran dan panduan yang kita dapat dari pengalaman tu....=D

Thursday, March 22, 2012

wow....p interview without any certificatessss......=p

hari tu aku ada pergi interview di kedah....untuk jadi trainer kat salah satu company....
punyalah minat ngan training and development ni, sanggup aku pi interview ni walaupun tak bawak any certificate....yang copy pun tak bawak...perghhhh terbaik....

kisahnya....aku dapat mesej untuk attend interview ni masa aku jadi urusetia kursus pemantapan pemimpin kat tti, kuala terengganu.....aku kena prepare slide ciri-ciri pelajar cemerlang untuk perbentangan.....interview on thursday....dan semua certificate aku kat kemaman....memang tak sempat nak p amik semua certificate tu pun....

at first aku ingat nak amik certificate tu, then amik bas p kedah dari kemaman aje, tapi mana de bas dari kemaman p kedah kan...so aku redah aje pergi interview tu without any certificate....

tapi aku call la dulu person incharge and bagitahu masalah aku...dan dia suruh aku datang aje, nanti boleh pos certificate aku....

berani mati aku pi alor setar...at first aku ingat nak p sorang, tapi kebetulan adik aku study week aku bawa dia sekali....barang-barang kat kedah tu murah, so kira okey la...

plan aku, pergi rabu malam khamis, attend interview, khamis malam jumaat aku balik....siap plan nak redah mandi kat masjid aje....tak pun kalau ada hotel, mungkin sewa hotel, tapi rasa cam tak berbaloi plak sewa kejap aja....

tapi....tadek tiket balik terengganu khamis malam...ada tiket jumaat pagi...tak pe redah aje....bila abah aku tanya, selamba je aku jawab semua dah setel...dont worry...padahal cuak gak takut tadek hotel...haha...

sampai je kat kedah....aku dah aim dah budget hotel yang ada kat area shahab tu...memang banyak pun budget hotel kat situ...so tayah bimbang.....aku dapat bilik rm 50 untuk 2 hari....kira okeylah...terus je on...sebab budget aku around rm 70-rm 100....

sempat lagi tidur kejap sebelum attend interview pagi nanti kul 10.00 am.....

okeylah nak stop kat sini dulu...
kita tak akan tahu selagi kita tak mencuba....

Monday, May 23, 2011

aku dan rotiboy....

lepas je abis interview kat kfc...aku p giant...saja gedik nak cari kerja kat giant...cam besh je interview...so nak try kat giant lak konon...pastu p amik borang kat opis sebelah pejabat pos. pastu aku tanya dorang, apa kerja kosong yang ada...dia cakap, (encik guard) awak tulis je apa yang awak nak...haiyoooopp...mana la aku taw apa yang ada...datz y la aku tanya...hadoi....aku tulis manager boleh ? hahahaha....

pastu aku g isi borang siap...aku tumpang kerusi roti boy. roti boy ada jawatan kosong....da la aku memang teringin nak kerja kat fnb kan...so aku pun p la tanya akak kaunter tu. sekali dia tanya aku macam-macam. paling tak leh blah, dia tanya aku awak nak kerja lama mana. hadeh...camana aku nak jawab erk. aku baru je abis, mestilah nak kerja sampai aku dapat kerja lagi bagus...tapi tadek lah cakap cam tuh kan. aku sengih2 je la. haha...pastu dia bagi borang suh aku isi. pastu terus interview.

soalan biasa. dah hapal. kenalkan diri anda. pastu dia suh explain pasal roti boy. opsss...yang ni siyes, aku lupa nak study...bukan lupa aku memang tak pernah prepare pun, mana aku nak taw lepas isi borang terus kena interview serba sedikit kan. aku bantai je la jawab ntah papew. banyak la jugak yang dia tanya tapi aku lupa. lagi satu soalan yang aku ingat dia tanya nape dia kena amik aku kerja. yes...ni pun soalan2 yang biasa ditanya dalam interview gak. 

pastu dia tanya aku bila available. aku cakap 1 jun. sekali dia cakap, saya nak awak kerja esok..(hari ni) aku tercengang kejap...terus je cakap ok. hahaha...dan aku terus tak hantar borang giant tu. hahaha...tapi aku memang da lama teringin nak kerja kat bakery, sebab zaman dulu kala pernah berangan nak buka bakery, datz y aku nak amik culinary, tapi impian terhalang bila tym aku nak sambung degree, kitowang tak leh tukar kos. juz boleh amik minor je. minor pun, minor la. 

so...hari ni...aku dah selamat dah balik dari kerja, terus update, ikutkan ni citer semalam, tapi aku penat sangat, so aku update arini je...=D

Kadang-kadang apa yang tidak disangka, itulah yang menjadi...dan kadang-kadang itulah yang terbaik buat diri kita =D

Sunday, May 22, 2011

Assistant restaurant manager (2)

lama gile aku tunggu kat luar sebelum masuk interview...finally...masa yang aku tunggu2 pun tiba...okeh, korang yang pernah baca story aku nangis masa interview mesti nak taw aku nangis tak...mesti lah tak...haha...wah gitu kan, sebab kawan aku pun leh mesej tanya benda yang sama. aku rasa cam nak belasah dia kat situ jugak, tapi aku taw dia gurau je...sebab tu benda pelik yang pernah aku buat...(bagi aku)....baiklah...

sesi interview bermula. biasalah, nak masuk ketuk pintu, nak duduk tunggu kena suruh duduk. ok cam biasa, introduce your self. yang ni aku dah terer dah, sebab dok kena ulang benda yang sama. pastu dia tanya aku abis bila. aku jawab la memang dah habis, n dia tanya exact date. aku jawab 10 may. oh memang sangat fresh graduate dia cakap. so dia ta taw nak tanya pe. hahaha...tersengih2 je la aku kat situ. cam kelakar je bila dia tataw nak tanya aku pe. yelah experiece kerja pun mana de, yang ada practical training je. dan pasal practical training tu dia tanya, apekebenda task yang aku buat tym practical tu. cam lecturer aku pernah cakap, dia akan tanya apa kita wat, cam job discription la konon.

pastu dia cam tataw nak tanya apa lagi. haha...last2 dia bagi situation n tanya opinion aku.
situation dia...

- camana nak berhadapan dengan conflict masa kerja nanti...
yang ni aku sengih dulu...pk pk dulu kan apa aku nak jawab...pastu aku teringat plak aku memang ada experience deal dengan orang cam ni. pastu cam semangat je nak jawab. siap mulakan word tu dengan..haaa...cam tuh kan...pastu aku story la, aku pernah kerja ngan orang yang tak suka aku, tym diploma dulu. aku taw dia tak suka aku, tapi dia nak jugak satu group dengan aku, tak paham aku. tapi aku onn je la sebab aku pk aku kena professional...(konon)...ye la, t kerja tak semestinya kita akan kerja ngan orang yang suka kita, kita mungkin akan kerja dengan orang yang benci kita. dan aku boleh kerja dengan budak tu. okey je...kalu nak bagi opinion aku make sure aku da ada isi dan bukti yang cukup padat sebelum aku bantah apa yang dia cakap. aku terima gak opinion dia, p kalo aku rasa aku nye lagi ok, aku akan bagi point2 yang kuat la untuk opinion aku. n dia leh terima =D

- wat is customer service...
ayakkkk...subject ni tym diploma la...part two, mana aku ingat. aku bantai je la cakap about deal wit people n bla bla bla....

-apa yang awak nak ubah, kalo kat kfc ni, pekerja dia tak happy, tak enjoy, dimotivated nak kerja...
yang ni...english aku dah lintang pukang, kemana hala...aku geram sebab, aku ada point tapi nak lontarkan point tu punyalah payah kan...last2 aku cakap, can i speak malay. hamek ko...pastu dia cakap...yes for sure. im still understand if you speak malay....wallah....na kau laju je aku jawab soalan dia lepas dapat cakap bm....hahahaha....dia pun terangguk2 dengar jawapan aku......

soalan2 seterusnya...simple je...oh ye, interview session ni fully english...sampai part yang aku request nak cakap malay ni baru dia cakap ngan aku campur2 bm bi...erk...antaranya...

- are u willing to travel 
- are u willing to relocate 
bla bla bla...

tapi yang pastinya aku tak rasa aku akan dapat position ni, sebab aku tak de experience. dia pun cakap cam tuh, awak okeyh, customer service awak okey, ye lah...dari mula2 masuk aku dok sengih je memanjang....hahaha...tayang gigi....tapi tu la....fresh grad...0 experience...baiklah aku terima hakikat itu...

aku tak sedih....sebab aku taw....lecturer aku pun cakap cam tuh, hotel n fnb memang start dari bawah, tapi cepat naik....so aku tak kisah pun....=D

sebelum aku stop kan entry ni....aku ada sumthing buat pembaca...wah gitu kan....
student2 especially student degree yang cuti 4 bulan tu kan...cadangan aku...korang aim apa yang korang nak jadi, ch nya...kalau minat dalam fnb...boleh la, buat part tym kat kfc ke, mc d ke n yang sewaktu dengannya, nanti kalu nak apply tuk manager...ada la experience...hehe....n lagi satu......english english english...ok kena selalu polish english....bukan cam aku, last sekali request cakap malay...=P

Assistant restaurant manager (1)

okeh....setelah kisah menangis semasa interview...hari ni aku hadiri interview lagi....intreview untuk assistant restaurant manager kat KFC. jenis aku, aku tak berdebar awal2...aku berdebar lambat, dah sampai kat KFC tu baru aku rasa berdebar. tu pun, tahap dia tak de la gempak dan teruk gila. cuma cuak sikit-sikit je. adik aku suh aku berzikir banyak2 tenangkan hati.

pastu kami masuk KFC. dan staff yang kat kaunter tu, suruh kami naik tingkat atas sebab nak interview. then, ada la sorang staff tu bagi borang.alamak...aku tak de bawak gambar n ic photostat la plak...erm nampak sangat tak pernah pergi interview...erk....pernah zaman dulu kala. sekali je, so ni second interview...tym finishing school tak termasuk sebab tu main2 je...=P

pastu aku p amik gambar. lama gila. cian adik aku tunggu lama-lama sorang-sorang kat kfc. aku kena isi borang, biasalah borang peribadi kita, pastu borang kesihatan n satu booklet mende ntah nama dia aku lupa. dalam tu ada 50 soalan. hoho...dah jadi cam exam dah. gila malas aku nak jawab. soalan tu macam personality test la...kata nak jadi manager kan, so dia bagi situation n kita pilih la a, b, c, d or e. lama la jugak aku amik masa nak jawab, sebab aku malas campur ngantuk. haha.

dan bila dah siap....ok citer ni bersambung. kisah masa interview. n sebelum aku stop, juz nak remind diri sendiri n mungkin kawan2 yang nak interview...kalo nak p interview, jangan lupa bawa gambar berukuran passport n ic photostat. nanti kelam kabut cam aku tadik....=D

tbc...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....