Wednesday, August 2, 2017

Tips hafal nombor telefon

Assalamualaikum wbt

Saya ni, sampai sekarang tak ingat sifir...hahaha
Ok sebenarnya nak bagitau saya ni susah sikit bab bab menghafal.ni
Mungkin sebab banyak makan kepala ikan...eh...haha
Kepala ikan aya @ ikan tongkol tu....sedap tau...hihi

No telefon husband (dulu) pon tak ingat...haiyaaa.....
Bahaya tau kalau tak ingat sebab nanti emergency, fon mati then mana nak refer...susah tu..
So by hook or by crook kena juga hafal no telefon someone important in your life....gituuu...

Ada orang makin dipaksa hafal makin tak ingat...
Berterabur habis
Haha
So kita buat secara natural...

Bila kita selalu tengok kita akan ingat
So...no fon husband tu
Save dengan no fon juga
Pada contact no tu tayah tulis
Sayang atau husband atau bucuk atau watever la...
Tp tulis no fon dia jugak

Keberkesanan dia,
Semakin banyak korang berwasap atau bermesej dengan dia semakin cepat korang ingat no telefon dia...hehe

Selain tu....
No fon yang penting tu, simpan lah secara manual juga
Contoh
Mom
Dad
Husband

Tulis dalam kertas cantik cantik letak dalam bag. If emergency and hp problem boleh cari dalam purse aje =)


Tuesday, August 1, 2017

Ball

Assalamualaikum wbt

Balik dari rumah pak cik tadi, saya dukung yaya. Kami bersembang sambil berjalan ke arah kereta yang saya parking depan rumah jiran.

Saya : ayam
Yaya : ha ?
Saya : a....yam
Yaya : ha ? Ball....(sambil menunjuk ke satu arah.)

Saya gelak...

Ini ball yang yaya maksudkan
Lepas gelak saya beritahu yaya, ini buah kelapa
Dan seperti biasa dia membalas dengan pertanyaan....ha ????




Menabung

Assalamualaikum wbt...

Kalau dari kecil dah menyimpan, mesti sekarang dah banyak duit saya...haha
Tapi tu la...semuanya kalau...hihi

Nak menyimpan ni, kena biasakan...supaya tak rasa berat...sebab dah jadi habit
Kalau baru nak start, kena kuat
Kalau ada support lagi best

Ada orang menyimpan duit ikut warna
Hijau
Biru
Merah

Kiranya kalau dapat duit warnah hijau, dia kena simpan...tak boleh guna
Biasanya hijau atau oren
Sebab kita jarang terima duit hijau atau oren ni, karang kalau simpan duit merah ke ungu ke...takut belanja korang tak cukup pulak...
Lepas tu korek balik...ayoyoyo....

Jadi nak menyimpan pun biarlah berpada....jangan letak banyak, hujung bulan ambil balik....tak aci la macam tu....bila nak penuh duit simpanannya...haha

Saya pula, biasa simpan syiling...kira ok la dari tak de kan...kalau shopping saya tak akan guna syiling...contohnya rm 3.20 saya tak bagi pun syiling 20sen tu...so saya dah boleh simpan rm0.80...gitu la kiranya...

Yaya buka beg saya, jumpa syiling...saya suruh dia masukkan dalam tabung dia...hihi



Lepas tu bagitau kat dia, nanti kita nak simpan duit ni kat bank...yaya nak belajar luar negara...hahaha...

Ok tu sebenarnya lebih kepada nak setting minda bawah sedar dia..."belajar luar negara"...kalau ada gambar uni pilihan pun dah boleh tunjuk siap siap...nanti nak belajar kat sini.......
Tu semua tentang minda bawah sedar...nanti kita cerita cerita yer...

Balik pada topik menabung atau menyimpan...korang menyimpan macam mana ??
Ada tips untuk elak ambil balik duit tabung ke...jom share =)

Monday, July 31, 2017

INSTANT SHAWL GIVEAWAY BY MAMAPIPIE

Assalamualaikum wbt

Seriusly lama gila tak join giveaway atau segment atau contest ...hihi

Hari ni nak join mamapipie punya giveaway...
Kita tak tau rezeki kan..kot kot dapat shawl free =)


Jom join...suport kawan-kawan =) 

Klik nama mamapipie kat atas tu tau..

Yaya hilang masa shopping

Assalamualaikum wbt

Yaya hilang masa shopping...
Saya ni sambil shopping sambil juga window shopping....
Jalan-jalan tengok barang, berkenan, berhenti, belek-belek
Haih....ada anak weh...ada anak...
Dah tak boleh buat macam tu lagi okehhh...!!

Mula-mula kami p playground...
Lepas tu, yaya tengok troli ada kereta
Dan dia sibuk nak naik...
Okeylah, kesian kat dia saya pun pergi ambil troli tu juga


Troli ni terhad, kalau nak guna kena pergi dekat kaunter customer servis
Siap kena tinggalkan ic atau lesen
Nanti dia bagi kad bernombor pada kita

Yaya pun seronok lah naik troli ni..
Saya pula expect, sebab dia seronok so boleh la berlama lama kan...
Jalan jalan sambil tolak troli tilik satu satu barang
Oh yer, troli ni agak berat...

Dua kali saya tangkap yaya selamat keluar dari kereta dia dan berlari lari...
Haih anak...ni semua gara-gara saya berhenti belek barang....

Kali ketiga, saya belek lagi barang-barang
Tiba tiba tengok...ehhhhh anak aku hilang !!! Sikit lagi jantung saya nak jatuh tergolek...nasib baik saya cepat sambut...
Panik lima saat...akak yang dengar saya cakap macam tu, pandang saya cemas
Sempat lagi saya tengok muka dia...
Saya pun pusing balik ke tempat yang saya lalu tadi, ofcourse saya tinggal je troli kat situ kejap


Fuuuuhhhh...nampak si kecik berjubah hijau ngan tudung hijau
Ada dua orang staff giant tengok anak saya and bincang bincang (maybe bincang pasal anak saya)
Terus saya peluk yaya
Sambil berjuraian air mata
Ok tipu
Hahaha...

Saya ambil yaya dan dukung dia
Haih susah juga nak dukung budak ni sambil tolak troli...
Dah lah ringsling ada dalam kereta..
Saya dah jarang guna ringsling kalau ke giant sebab yaya suka dok dalam troli...

Saya dukung yaya sambil tolak troli ke kaunter
Nak bayar barang saya pujuk yaya duduk dalam kereta dia dulu
Cepat cepat saya letak barang atas kaunter sambil bercakap dengan yaya
Tiba-tiba dia turun lagi sekali
Haiyyyaaaa....dia berlari ke arah jam tangan kanak-kanak yang comel kat depan kaunter tu
Haih..nasib baik tak lari jauh
Kalau tak jenuh ada aksi kejar mengejar pulak
Saya ambil dia, bayar dan terus tolak troli ke kaunter customer servis

Sebenarnya kesilapan saya masa naik troli ni
Saya tak pakaikan yaya seatbelt di pinggang dia tu
Tapi....saya rasa kalau pakaikan lagi bahaya kot
Mungkin yaya akan lakukan apa sahaja untuk lepaskan diri dari seatbelt dan jatuh
Haih...scarry la pulak...

So...u olls...kalau nak guna troli ni
Kena sentiasa alert la dengan anak kat dalam kereta tu
Ye lah...senang sangat dia nak keluar dari kereta tu...hihi
Kalau pergi sorang sorang, saya rasa saya prefer troli biasa je atau ringsling....selamat....hihi





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....