Showing posts with label Yaya. Show all posts
Showing posts with label Yaya. Show all posts

Monday, September 18, 2017

Einstein never used flash cards

Assalamualaikum...

Nampak buku ni, terus saya sambar
Sentap tau tajuk dia...haha...sebab saya salah seorang ibu yang terlalu addicted nak anak pandai cepat....hahaha

Yaya dalam perut saya dah belikan flashcard...tettttt....hahaha...nampak tak semangat di situ...ekekeke...lepas baca buku ni, saya dapat banyak perkara...

The main point, komunikasi dengan anak tu yang paling penting. Selalu bersembang dan melakukan aktiviti bersama-sama tu yang jadikan anak pandai. Bukan flashcard tu....

Yer, ajar flashcard memang banyak words dia tahu, tapi dia tahu words but tak faham apekah itu...gituuuu....

Contoh macam gelap....tahu baca word gelap but cant describe gelap tu apa...
Contoh lain lagi, kalau bagitahu yaya....panas...dia tahu benda tu panas dan dia tak sentuh lagi...

Secara keseluruhan buku ni memang buka mata saya, kanak kanak belajar sesuatu apabila dia bermain. Belajar boleh, tapi kena lebih kreatif, selitkan pelajaran masa bermain. Lagi seronok dan lagi cepat ingat.

Kesian kanak-kanak zaman sekarang, belajar belajar belajar padahal waktu kecil ni waktu dia explore dunia dengan deria dia =)

Yaya...semua benda bulat dia panggil ball...haha...buih tu pun dia panggil ball...kuat pulak tu dengan suara teruja...
Nampak tomato dekat giant pun dia sebut ball....suka betul dia dengan ball...hehe


Thursday, August 10, 2017

Virus

Assalamualaikum wbt

First nak ucap thanks a lot pada yang bg semangat kat entry sebelum ni...
Sebenarnya tu kisah lama lah...tahun lepas...

Tahun ni tahun baru dah...saya pun dah enjoy the moment dengan yaya...
Tak de gangguan...only me n yaya..ekekeke
Kekadang je abi dia mai jenguk dia dan dia pun kalau abi dia datang senyuman sampai ke telinga....haha...

Semenjak dua menjak ni yaya terkena virus didi...
Virus didi ni bahaya betul
Dia jatuh cintan habislah dengan didi sampai bangun tidur pukul 6 pagi terus sebut didi...
Oh anak....bangun pagi pagi nak tengok didi...pelis lah...
Kalau tak bagi...dia akan bertukar jadi hulk....mengamuk kemahen
Dia ingat bila dia mengamuk dia akan boleh tengok didi...
Sorry nak...makanya saya ambil keputusan sorok fon dan guna masa dia tidur...
Tabahlah maknyer...dah nak anak jadi anak yang baik makanya maknyer pun kenalah jadi baik juga

So saya banyak habiskan masa dengan membaca dengan harapan dia boleh jatuh cinta pada buku macam dia jatuh cinta pada didi
Saya akan bw macam biasa tapi tengok pada keadaan...hehe...

Jumpa lagi...ececeh

Monday, August 7, 2017

Ibu dikurung anak

Assalamualaikum wbt...

Bilik air dalam bilik kami memang ada kunci dari luar...
Yerlah, kalau risau yaya masuk dalam bilik air, kita kunci la..kalau tak, biar je macam tu...hehe

Pada suatu hari...eh eh...macam cerita hikayat la pula
Saya pergi toilet...
Yaya ni kalau saya pergi dapur buat air siap minum lagi...dia okey...
Tapi kalau masuk tandas memang dia tak boleh terima...
Dia akan nangis macam saya tinggalkan dia ajer...

Sambil sambil nangis sambil sambil dia main kunci kat luar
Selesai urusan saya nak keluar....

Uwaaaaa....pintu dah terkunci..
Memang sah yaya kunci
And dia tak pandai buka balik
Lepas tu dia keep nangis kat luar
Saya jerit panggil adik tak menyahut
Hurm, layan cerita pakai earfon memang tak dengar la...

Dengan kuasa halilintar......saya tarik pintu
Eh eh...terbuka....fuhhhhh.....
Scarry betul yaya ni

Saya rasa selak tu kena letak tinggi sikit la supaya dia tak sampai
Atau
Ajar dia buka selak

U alls ada pengalaman sama macam ni ?? Jom share


Friday, August 4, 2017

Giant bubble

Assalamualaikum wbt...

Dah lama teringin nak main giant bubble sebenarnya...
Tapi belum berkesempatan..
Hari ni baru ada ruang masa...hihi...

So tadi saya sempat main giant bubble ni dengan yaya...

Bahan-bahan :
250 ml pencuci pinggan joy
(Katanya sebab pencuci ni lebih pekat )
4 sudu tepung ubi
150 ml air

Campurkan kesemua bahan ni dalam besen. Dalam besen tau supaya bila celup nanti semua bulatan tu kena sabun tu.....

Saya buat silap pakai baldi then stick saya lubangnya besaq gedabak....kisahnya tak jadi la...huaaaa
Pas ejas lubang tu jadi kecik baru okey

Eh eh saya lupa...stick nya boleh buat pakai hanger atau tali dan chopstick

Boleh buat macam ni, bulatan tu boleh pakai tali atau bentukkan je hanger tu bentuk bulat

Atau pun, boleh guna straw dan tali macam dalam gambar tu =) 


Besarrrrrr....best kan

Semua gambar dari google aje sebab saya terlampau excited sampai lupa ambil gambar...haha

Total permainan ni tadi saya beli joy dan tepung ubi rm8.00

At first saya buat, dia macam tak jadi sangat, sedih tau...
Last last saya main dengan tiup bubble tu..eh faham ke..haha

Pas dah penat, saya biar ramuan tu kat luar...lebih kurang sejam lepas tu saya main balik...eh eh...makin menjadi...tayah tiup...jadi bubble la... =) 

Bila ada angin lagi lawa bubblenya...=) 
Kiranya kalau main kat taman lagi best la...hehe

Kalau main ramai ramai kat taman...saya yakin mesti lagi best =) 

Tuesday, August 1, 2017

Ball

Assalamualaikum wbt

Balik dari rumah pak cik tadi, saya dukung yaya. Kami bersembang sambil berjalan ke arah kereta yang saya parking depan rumah jiran.

Saya : ayam
Yaya : ha ?
Saya : a....yam
Yaya : ha ? Ball....(sambil menunjuk ke satu arah.)

Saya gelak...

Ini ball yang yaya maksudkan
Lepas gelak saya beritahu yaya, ini buah kelapa
Dan seperti biasa dia membalas dengan pertanyaan....ha ????




Monday, July 31, 2017

Yaya hilang masa shopping

Assalamualaikum wbt

Yaya hilang masa shopping...
Saya ni sambil shopping sambil juga window shopping....
Jalan-jalan tengok barang, berkenan, berhenti, belek-belek
Haih....ada anak weh...ada anak...
Dah tak boleh buat macam tu lagi okehhh...!!

Mula-mula kami p playground...
Lepas tu, yaya tengok troli ada kereta
Dan dia sibuk nak naik...
Okeylah, kesian kat dia saya pun pergi ambil troli tu juga


Troli ni terhad, kalau nak guna kena pergi dekat kaunter customer servis
Siap kena tinggalkan ic atau lesen
Nanti dia bagi kad bernombor pada kita

Yaya pun seronok lah naik troli ni..
Saya pula expect, sebab dia seronok so boleh la berlama lama kan...
Jalan jalan sambil tolak troli tilik satu satu barang
Oh yer, troli ni agak berat...

Dua kali saya tangkap yaya selamat keluar dari kereta dia dan berlari lari...
Haih anak...ni semua gara-gara saya berhenti belek barang....

Kali ketiga, saya belek lagi barang-barang
Tiba tiba tengok...ehhhhh anak aku hilang !!! Sikit lagi jantung saya nak jatuh tergolek...nasib baik saya cepat sambut...
Panik lima saat...akak yang dengar saya cakap macam tu, pandang saya cemas
Sempat lagi saya tengok muka dia...
Saya pun pusing balik ke tempat yang saya lalu tadi, ofcourse saya tinggal je troli kat situ kejap


Fuuuuhhhh...nampak si kecik berjubah hijau ngan tudung hijau
Ada dua orang staff giant tengok anak saya and bincang bincang (maybe bincang pasal anak saya)
Terus saya peluk yaya
Sambil berjuraian air mata
Ok tipu
Hahaha...

Saya ambil yaya dan dukung dia
Haih susah juga nak dukung budak ni sambil tolak troli...
Dah lah ringsling ada dalam kereta..
Saya dah jarang guna ringsling kalau ke giant sebab yaya suka dok dalam troli...

Saya dukung yaya sambil tolak troli ke kaunter
Nak bayar barang saya pujuk yaya duduk dalam kereta dia dulu
Cepat cepat saya letak barang atas kaunter sambil bercakap dengan yaya
Tiba-tiba dia turun lagi sekali
Haiyyyaaaa....dia berlari ke arah jam tangan kanak-kanak yang comel kat depan kaunter tu
Haih..nasib baik tak lari jauh
Kalau tak jenuh ada aksi kejar mengejar pulak
Saya ambil dia, bayar dan terus tolak troli ke kaunter customer servis

Sebenarnya kesilapan saya masa naik troli ni
Saya tak pakaikan yaya seatbelt di pinggang dia tu
Tapi....saya rasa kalau pakaikan lagi bahaya kot
Mungkin yaya akan lakukan apa sahaja untuk lepaskan diri dari seatbelt dan jatuh
Haih...scarry la pulak...

So...u olls...kalau nak guna troli ni
Kena sentiasa alert la dengan anak kat dalam kereta tu
Ye lah...senang sangat dia nak keluar dari kereta tu...hihi
Kalau pergi sorang sorang, saya rasa saya prefer troli biasa je atau ringsling....selamat....hihi





Saturday, July 29, 2017

Hargai

Assalamualaikum wbt...

Selepas ke library, saya bawa yaya singgah ke giant ...
Sebenarnya niat di hati nak ajak balik terus, tapi dia macam nak nangis...
So sebelum, dia nangis saya berunding la dengan dia...
Hahaha

Nak g giant tak ? Nak main buai tak ? Nak pergi playground tak ?

Semua perkataan tu adalah keyword dia...bila dia dengar, dia boleh berhenti mengangis on the spot....haha...
Tapi kenalah tunaikan...kalau tak nanti dia jadi hulk...saya pula stress...hihi


So, kalau pergi giant, yaya jangan nangis. Kita main kat playground...

Maka ke giant lah kami dua beranak...
Kenapa giant ??? Bukan playground lain...


Sebab utama, yaya boleh main benda alah ni sepuas puasnya....IT'S FREE !!!
Dulu saya selalu bawa sepupu kecil saya ke sini pun sebab benda ni juga...hihi...

Dulu, ada lima buah permainan ni, sekarang dah tinggal dua sebab dah rosak. Saya pernah bersembang dengan akak pengawal keselamatan kat situ, dia cakap pengunjung ni over sangat...mentang mentang free....naik sampai tiga empat orang....siap panjat panjat lagi kat depan tu...
Amboiiiii.....guna sungguh...langsung tak menghargai..kalau tak de yang free, jenuh juga la nak masukkan syiling sampai anak puas bermain...

Cerita pasal puas...hihi...bagi saya, kot yer pun nak bagi anak puas, ingatlah kat orang lain juga yang nak merasa...jangan la lama sangat bagi anak sendiri main...bagi kat orang lain juga...kecuali kalau pergi masa tak de orang....macam saya, kadang-kadang saya sengaja pergi giant pukul 9 pagi hari bekerja...masa tu kau mainlah puas puas nak..hihi

Gambar tu, yaya dengan seorang kawan...budak tu nak main juga, saya ni tak sampai hati....ececeh...sebab saya faham bila yaya dah start berjalan jalan area permainan ni...so saya pelawa la mereka duduk sekali...si yaya main lah dengan abang tu...saya tak de la rasa bersalah sangat kalau yaya main lama sikit..ekekeke....lagipun kalau boleh saya nak ajar yaya "main sama sama" macam lagu omar dan hana tu...sharing is caring gituuuuu


Kita ni...masa kita ada tak kisah pun kalau orang tak nak share...tapi ada satu masa mungkin kita sangat perlukan ...baru kita rasa nikmat sharing tu =)



Thursday, July 27, 2017

Si tembun

Assalamualaikum wbt...




Pipi ni kan...ramai betul yang geram...
Saya sendiri pun pernah gigit pipi dia akibat kegeraman yang amat sangat...hahaha...maafkan ummi nak...

Sehingga ke hari ini, saya jaga pipi yaya ni tau...itu pun adakala terlepas...
Maksud saya, saya tak bagi orang gigit pipi anak saya...
Sebab nanti kalau cubit pipi dia jatuh dan dah tak cantik lagi...
Kalau orang cubit, laju ajer mulut saya melarang....tapi ada juga waktunya mulut saya terkunci...

Haihhhh...sakit hati kite tau...
Dia cakap comellllnyerrr awak...tapi dicubit pipi anak kita...amboiiiiii....
Menahan nahan sabar aje saya ni...
Kalau dibiarkan tak gebu la pipi yaya..hahaha

Kenapa ek...orang suka cubit pipi...
Kot yer pun geram...tu anak orang bukan anak awak...ekekeke..
Kesian mak dia tau, marah kan kecik ati pulak, tapi kadang kadang ai tegur jer...hahaha

Korang ada idea nak menghalang pipi gebu anak korang dari dicubit ? Share jom =)

Tuesday, July 25, 2017

Baju nana

Assalamualaikum wbt....



Nana si yaya...hahaha...dipakaikan baju...sebenarnya nak ajar yaya pakaikan baju pada nana...haha...tapi nampaknya aktiviti itu tidak menarik perhatian si yaya ni..so kita main benda lain...hahaha

It juz a soft toy tapi kalau kreatif boleh main macam macam...

Ajak nana makan, suap nana, tidurkan nana, jangan sebut mandikan sudah..karang dia bawak p toilet sebab nak mandikan betul betul haruuuu oiiiii...hahaha

Korang ada idea games nak main dengan kanak kanak umur 2 tahun ni...jom share =) 


Monday, July 24, 2017

Jalan jalan pusat sains keeativiti kuala terengganu

Assalamualaikum wbt..

Hari tu saya ada cakap nak tulis entry pasal lawatan kami ke pusat sains ni kan =)

Tiket untuk dewasa rm5. Kanak kanak rm3. Yaya free sebab baru setahun setengah umurnya.

Masuk aje saya pergi ke kawasan pameran pertama. Hurm macam dah tak banyak benda yang boleh main. Kalau sebelum ni saya pergi macam macam benda yang ada, seronok betul sentuh macam macam. Tapi lawatan yang baru baru ni, tak banyak pulak benda yang ada.

Saya naik ke tingkat satu....erm...jumpa mural. Cantik jugak, so saya lepas yaya kat situ. Seronok pulak budak ni p sentuh satu satu mural yang ada. Hahaha







Lepas tu saya pusing pusing lagi sampai saya rasa bosan. Saya rasa bayaran saya untuk rm5 tak de papa dan saya kurang berpuas hati. Saya terjumpa seorang staff dan bertanya apa je yang ada...sebab saya rasa bosan..hahaha...staff tu bagitahu tempat ni agak besar so dia dah asingkan pameran ke ruang ruang tertentu.

Betul lah tu kot, sebab masa saya pergi dulu, kawasannya kecil so nampak macam banyak benda yang ada. Sekarang dah agak besar, jadi nampak macam kosong. Mungkin kena tambah sesuatu lagi supaya pengunjung akan lebih seronok.

Saya masuk ruang kreativiti kot...ok saya dah lupa....
Ada gelongsor dan buaian. Okeylah terubat hati saya sebab yaya memang suka kalau jumpa playground.


Terbalik la pulak gambar ni...pasrah la...haha

Jumpa seorang kanak kanak yang emaknya berniaga di cafe, so dia la yang melayan si yaya. Yaya pulak memang suka berkawan so seronok la dia ada kawan.

Sebenarnya masa masuk ke sini, ada staff approach kami untuk lakukan aktiviti. Nanti saya story di next entry yer....

Overall untuk lawatan kali ni, saya kurang seronok datang ke sini mungkin sebab tak banyak benda yang kami boleh terokai atau mungkin yaya masih kecil so tak seronok...gahahaha

Mungkin kalau pameran dan aktiviti lebih banyak ....akan lebih seronok =)


Saturday, July 22, 2017

Ibu bapa contoh terbaik

Assalamualaikum wbt..

Seronok betul tengok cerita jangan ikut aku...kadang kadang seram tapi banyaknya yang lucu la bagi saya...

Sepupu saya cakap, cerita hero kerinting...hihi...sepupu saya tu penakut, nak mandi selalu ajak mak dia teman..rumah dorang agak besar la, rumah kampung =) mungkin sebab tu kot dia takut...hehe...

Saya tanya pak cik, tengok tak cerita jangan pandang aku tu..pak cik cakap mestilah tengok...anak anak pun tengok sama. Lepas tu mulalah takut nak pergi ke tandas..tak bagi tengok, tak boleh...sebab pak cik pun nak tengok...hahaha...

Macam mana nak larang anak anak tengok kalau kita pun dok ralit tengok kan...kecuali kalau tv letak dalam master room..tengok laki bini tinggal anak kat luar..hahaha...

Teringat masa saya kecil kecil dulu, meja study saya kat hujung ruang tamu. Malam malam kami wajib belajar. Mak pun jarang sangat buka tv sebab kalau buka confirm la kami join sama. Hihi...

Kisah kedua...handphone. Pak cik bising saya tak respond mesej. Haha...saya boleh respond bila keadaan ok..kalau keadaan tak mengizinkan memang saya tak berani sentuh hp sebab kalau yaya bertukar jadi hulk satu kampung boleh dengar suara dia..lama pula tu dia mengamuk...sangat memerlukan kesabaran yang sangat tinggi...

Pak cik cakap anak dia pun macam tu..kalau tak bagi hp nanti dia mengamuk siap baling barang barang yang ada...tapi, kalau dia tak nampak hp ok jer...dia nak hp bila nampak mak atau ayah dia pegang fon...kalau parents dia tak pegang fon dia elok jer main....

Jadi kalau tak nak bagi anak main fon, mak ayah pun kenalah bertabah tak boleh pegang hp...mana aci mak ayah ngadap fon anak main sorang sorang kan...hihi

Apa yang saya nak cakap, pandangan peribadi saya...hihi...kalau kita nak anak jadi a kita la kena jadi a dulu...jangan sampai jadi ketam mengajar anak...susah sikit nak menjadi...hihi

Besar pengorbanan nak besarkan anak anak ni kan, yerlah kena berkorban tv, hp mungkin hobi yang tertentu pun perlu berkorban juga...hehe


Ni masa raya hari tu...bagi fon supaya behave...maaf la nak, ummi terpaksa bagi awak gadjet sebab nak beraya...hahaha

Korang mesti ada pandangan sendiri kan...jom share =)

Thursday, July 20, 2017

Silap soalan

Assalamualaikum wbt..

Suatu pagi yang indah, saya tanya yaya...
Adik...adik nak p berjalan dak ??
Sambil mata saya pandang jam, berkira kira sendiri nak keluar pukul berapa
Tiba tiba yaya tarik tangan saya


Budak ni ada satu habit kalau nak sesuatu kadang kadang dia tarik tangan saya
Dia bawa saya ke tempat kunci digantung
Allamakkkk.....saya baru tanya nak p berjalan dak, dia dah bawak saya ke tempat kunci and minta ambilkan kunci....Alahai anak...

So tak de pilihan, memang kena bawa dia keluar juga
So destinasi saya dan yaya ialah

Pusat sains dan kreativiti kuala terengganu..

Lepas ni kalau nak tanya yaya, saya kena fikir banyak kali sebelum salah soalan lagi...haha

Yaya yang suka berjalan macam saya..hehe

Nanti saya story aktiviti kami di sana yer =)

Monday, July 17, 2017

Lawatan ke library

Assalamualaikum wbt..

Saya suka berjalan-jalan. Tak perlu jauh pun, pergi giant pun dah ok. Haha. So, bila ada masa terluang ni...saya bawa yaya pergi library. Ni first time bawa dia ke library. Tak tahu la macam mana gayanya...



Pilih buku...pilih jer...bacanya tidak. Sebab dia sangat teruja datang ke sini...so kisahnya dia merayap di setiap rak buku kat ruangan kanak-kanak tu...

Buku ni...saya yang suka...so saya ajak dia tengok sekali sebab ada gambar 3d..sempat la layan satu buku ni jer...

Ni aktiviti yang di jalankan di sini...ada music chair tapi dah lepas...lahai..ruginya....haha...ok fine saya yang terlebih teruja....nanti untuk aktiviti seterusnya kita cuba join...

Sambil sambil ikut yaya pusing rak, terjumpa buku ni.

Wah sempoi tajuk dia kan...memang saya terus ambil la...ter ber kenan okay...

Isi kandungannya pun best.

Sempoi ajer...tapi saya tak pinjam pun...saya belek belek sambil main aucak dengan yaya disebalik rak tu..haha...





Dulu masa saya bawa sepupu saya datang sini ada sebuah rumah untuk kanak-kanak, tapi masa saya pergi tadi rumah tu dah tak de....

At least kalau ada rumah tu seronok juga kanak kanak datang kan...sambil main sambil baca buku...gitu....

Lepas ni, inshaAllah kena bawa yaya lagi supaya dia fall in love with books and library =) 




Simple game

Assalamualaikum wbt...

Kisahnya...si yaya ni suka betul main sudu. Bukannya pandai pun ambil makanan guna sudu...hihi...

So saya preprare permainan untuk main guna sudu...

Bahan dia simple jer,
Dua buah bekas
Sudu
Cotton ball (boleh gantikan dengan benda lain yang sesuai macam lego atau getah rambut yang kecil dll)

Ni bukan setakat bahan yang diperlukan je ada...yang tak perlu pun ada...haha..



Caranya simple jer..letak cotton ball dalam satu bekas dan minta yaya alihkan ke cotton ball ke dalam satu lagi bekas yang kosong menggunakan sudu. 

Of course bukan sesuatu yang senang pada dia. Pegang sudu pun tak betul lagi. 

Bila tengok orang bercerita tentang permainan ni macam best aje....anak akan ralit main dan happy jer...game ni juga dapat meningkatkan kemahiran motor si anak...hakikat dia...saya rasa game ni menguji kesabaran saya...hahaha...sebab saya ni bukanlah seorang yang penyabar...haih...

Finally saya ambil tangan yaya dan alihkan cotton ball tu sampai habis. Baru la nampak dia gelak. Kalau tak dia macam tak happy jer...ya, dia tak happy sebab dia tak boleh buat. Dan fokus dia sekejap jer...kata pun budak budak kan...hahaha


Fokus yang hilang
Dah main benda lain...


Main ni sekejap jer, lepas tu main benda lain. Petang tu, yaya ajak saya main lagi. Finally dia berjaya alihkan cotton buds...sekali dua cotton buds dalam sudu....suka betul dia bila boleh buat. 

Nak bagi susah sikit...guna bekas tinggi dan rendah. Bila nak alihkan dari bekas rendah ke bekas tinggi dia kena control cara pegang sudu. Kalau sudu tersenget sikit pun cotton ball boleh jatuh.

Nak main tak semestinya yang mahal kan...yang penting kreatif =)

Jom share game korang dengan anak anak =)

Friday, June 23, 2017

Yaya dan carseat

Assalamualaikum wbt

Now nak cerita pasal carseat. Carseat benda alah yang paling banyak membantu saya untuk bergerak. Kiranya kalau takat takat nak p dating berdua dengan si yaya ni selamba je la kan....dak pun nak p cari papa baru..eh..erk..haha

Kisahnya...Carseat ni memang masalah masa nak beli dulu. Yer la, orang cakap budak tak mau duduk pun dalam carseat ni. Saya ni apa lagi gigih la cari bahan macam mana nak bagi anak boleh duduk dalam car seat and saya dapat drive dengan aman.

Antara tips yang saya baca

Biasakan anak dengan carseat. Keluar hospital terus je letak dalam carseat. Yang ni kami buat masa nak balik kampung berpantang hari tu. Memang setting baik punya car seat tu, letak toto bagai bagi sesuai dengan baby and letak baby dalam tu. Okeylah dia tak meragam.

Kalau boleh carseat ni angkut sekali masuk dalam rumah and selalu letak baby dalam carseat biar dia mesra gitu dengan casrseat dia. Biar dia rasa carseat tu dia punya gitu. Biar dia sayang dengan carseat dia and nak berkepit selalu. Hahaha.

Prepare mainan atau buku siap siap pada anak anak supaya dia leka dok dalam catseat tu.

Dan banyak lagi la kalau u olls gugel. Hahaha....

Kisahnya....yaya ni ok je dengan carseat ni. Masa mood dia baik dia sangat behave sampai saya rasa wah seronoknya berjalan jalan dengan awak hari ni. Esok kita jalan lagi. Tapi
...kalau dia start mengamuk...alahai...tabahlah hati. Kita kena drive dan dalam masa yang sama dia dah nangis nangis. Memang terpaksa biar je la ataupun sometimes berhenti tepi jalan dan pujuk dia.

Pernah sebab dia mengantuk sangat lepas pujuk dia menangis dia nak duduk atas saya...ok fine...pasrah la saya peluk dia atas riba saya sambil drive. Tu pun sebab dah dekat dengan rumah...pastu berhenti kejap beli coconut shake...dan dan yaya bukak mata dan nak minum. Redhalah kite bagi dia minum. Aih sedap pulak dia minum...haha...sabo je la.

Bila dah sampai rumah, bagi ceramah sikit kat dia bahawasanya perangai dia sangatlahhhhhh grrrrr....not good okay. Kalau buat lagi tanak ajak berjalan. Makanya esok ajak berjalan lagi. Hailah hati mak mak ni.

Dan esok saya bawak berjalan lagi. Dan setiap detik saya keluar dengan yaya sebenarnya banyak benda yang saya belajar. Sebab kalau kena gaya elok pulak dia behave je dalam car seat. Saya rasa saya yang kena belajar banyak perkara pasal yaya.

Oklah..jumpa lagi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....