Assalamualaikum wbt..
Memandangkan saya tak boleh nak jadikan hp ssbagai bff maka saya jadikan novel sebagai bff...
Semoga sikap ini berjaya menjadi role model kepada yaya...hahaha
Novel ni saya pinjam kat library
660 page
Boleh tahan tebal kan =)
Saya suka novel ni sebab
Saya rasa lain sikit kot...lain bila watak utama adalah seorang polis yang menyamar...
Lepas tu ada watak orang gila yang pandai...sebab dia sebenarnya menyamar dan tak gila...
Ada watak nelly yang saya rasa nak tahu dia jahat ke tak atau dia memang betul betul ikhlas
Yang buat saya berfikir
Bila kita senang, ramai yang cemburu dan nak jatuhkan kita
Dia tak tahu, kita senang tu sebab kita dah lalui saat saat getir dan susah dalam kehidupan
Sebenarnya orang yg cemburu ni
Dia pun ada cerita senang dia cuma dia tak nampak atau pura pura tak nampak sebab dia asyik nampak senang kita
Lebih mudah cakap...dia lupa untuk bersyukur sehingga dia cemburu tentang cerita kita....
Marilah kita sama sama bersyukur dengan apa yang kita ada =)
Cerita susah atau cerita senang
Semua tu kenangan dan pelajaran yang paling indah dalam hidup kita
Friday, August 11, 2017
Miss cleaner undercover
Labels:
rel='tag'>cetusan,
rel='tag'>idea,
rel='tag'>novel
Bodoh
Assalamualaikum wbt...
Dulu...saya pernah kerja dengan syarikat training and development =)
Sampai sekarang saya masih ingat ayat trainer tu...
Bodoh tu tak wujud
Yang wujud
Faham dan tidak faham
Kalau seseorang tak faham asas...
Memang susah dia nak faham perkara perkara yang berkaitan seterusnya
Ada orang baca sekali dah faham
Ada orang baca berkali kali baru faham
Ada orang kena orang lain terangkan baru faham
Cuma itu sahaja bezanya...
Jadi mungkin si a hanya perlu belajar sejam si b perlu belajar sampai lima jam baru dia dapat ilmu tu
Bila dah tahu kelemahan kita senang lah kita nak polish balik...
Kalau betul kita nak...kita akan buat juga sampai dapat...tapi mungkin akan ambil masa yang lama...
Sama seperti anak anak
Yang masa belajar pun lain lain
Kalau cepat faham sejam dah cukup
Kalau yang jenis lambat faham mungkin perlu belajar atau latih tubi dua hingga tiga jam atau mungkin lebih
Terima kekurangan mereka seadanya dan raikan mereka dengan cara yang sesuai =)
Dulu...saya pernah kerja dengan syarikat training and development =)
Sampai sekarang saya masih ingat ayat trainer tu...
Bodoh tu tak wujud
Yang wujud
Faham dan tidak faham
Kalau seseorang tak faham asas...
Memang susah dia nak faham perkara perkara yang berkaitan seterusnya
Ada orang baca sekali dah faham
Ada orang baca berkali kali baru faham
Ada orang kena orang lain terangkan baru faham
Cuma itu sahaja bezanya...
Jadi mungkin si a hanya perlu belajar sejam si b perlu belajar sampai lima jam baru dia dapat ilmu tu
Bila dah tahu kelemahan kita senang lah kita nak polish balik...
Kalau betul kita nak...kita akan buat juga sampai dapat...tapi mungkin akan ambil masa yang lama...
Sama seperti anak anak
Yang masa belajar pun lain lain
Kalau cepat faham sejam dah cukup
Kalau yang jenis lambat faham mungkin perlu belajar atau latih tubi dua hingga tiga jam atau mungkin lebih
Terima kekurangan mereka seadanya dan raikan mereka dengan cara yang sesuai =)
Labels:
rel='tag'>idea,
rel='tag'>sharing,
rel='tag'>tips
Thursday, August 10, 2017
Virus
Assalamualaikum wbt
First nak ucap thanks a lot pada yang bg semangat kat entry sebelum ni...
Sebenarnya tu kisah lama lah...tahun lepas...
Tahun ni tahun baru dah...saya pun dah enjoy the moment dengan yaya...
Tak de gangguan...only me n yaya..ekekeke
Kekadang je abi dia mai jenguk dia dan dia pun kalau abi dia datang senyuman sampai ke telinga....haha...
Semenjak dua menjak ni yaya terkena virus didi...
Virus didi ni bahaya betul
Dia jatuh cintan habislah dengan didi sampai bangun tidur pukul 6 pagi terus sebut didi...
Oh anak....bangun pagi pagi nak tengok didi...pelis lah...
Kalau tak bagi...dia akan bertukar jadi hulk....mengamuk kemahen
Dia ingat bila dia mengamuk dia akan boleh tengok didi...
Sorry nak...makanya saya ambil keputusan sorok fon dan guna masa dia tidur...
Tabahlah maknyer...dah nak anak jadi anak yang baik makanya maknyer pun kenalah jadi baik juga
So saya banyak habiskan masa dengan membaca dengan harapan dia boleh jatuh cinta pada buku macam dia jatuh cinta pada didi
Saya akan bw macam biasa tapi tengok pada keadaan...hehe...
Jumpa lagi...ececeh
First nak ucap thanks a lot pada yang bg semangat kat entry sebelum ni...
Sebenarnya tu kisah lama lah...tahun lepas...
Tahun ni tahun baru dah...saya pun dah enjoy the moment dengan yaya...
Tak de gangguan...only me n yaya..ekekeke
Kekadang je abi dia mai jenguk dia dan dia pun kalau abi dia datang senyuman sampai ke telinga....haha...
Semenjak dua menjak ni yaya terkena virus didi...
Virus didi ni bahaya betul
Dia jatuh cintan habislah dengan didi sampai bangun tidur pukul 6 pagi terus sebut didi...
Oh anak....bangun pagi pagi nak tengok didi...pelis lah...
Kalau tak bagi...dia akan bertukar jadi hulk....mengamuk kemahen
Dia ingat bila dia mengamuk dia akan boleh tengok didi...
Sorry nak...makanya saya ambil keputusan sorok fon dan guna masa dia tidur...
Tabahlah maknyer...dah nak anak jadi anak yang baik makanya maknyer pun kenalah jadi baik juga
So saya banyak habiskan masa dengan membaca dengan harapan dia boleh jatuh cinta pada buku macam dia jatuh cinta pada didi
Saya akan bw macam biasa tapi tengok pada keadaan...hehe...
Jumpa lagi...ececeh
Labels:
rel='tag'>Xtvt,
rel='tag'>Yaya
Wednesday, August 9, 2017
Proses penceraian
Assalamualaikum wbt
Seboleh mungkin kita taknak melalui ptoses ni kan....tapi
Takdir yang menentukan...haha
Sila lah redha
Yesssss....sebut the word redha memang mudah =)
Eh eh sebenarnya nak share apa yg perlu dilakukan kalau si suami dah lafaz cerai...
Tak payah buat apa apa...haha..
Sebenarnya bila di ceraikan, nasihat saya la...duk rumah dab tunggu je saman dari mahkamah untuk ke mahkamah untuk pengesahan...
Saya dah buat silap hari tu, sebab marah, sakit hati dan geram,
Saya pergi mahkamah untuk buat pengesahan cerai...
Lepas tu kena failkan kes...
Saya tak reti la guna bahasa mahkamah, senang cakap saya kena isi borang dan borang tu kena taip...kalau tak boleh buat boleh minta kerani buatkan dan kena bayar....
Ha...sebenarnya saya nak bagitahu semua proses kena bayar...hehe
Nak buat tuntutan pun sama, kena buka fail...
Kalau ada lima tuntutan, lima fail kena bukak dan semua kena bayar...
So...kalau kita ni rasa kita tak bersalah..macam saya...Dah lah kena cerai, lepas tu saya kena bayar pulak...dlm rm70 plus plus...saya lupa...
Saya rasa macam...grrrrr...hahahha
Sebab tu saya cakap, kalau diceraikan biarlah suami yanh baik hati ceraikan tu setelkan, kita tunggu saman sampai rumah and pergi court jer...hihi
Lepas perbicaraan, kena bagi sijil nikah and kad nikah tu balik..ye lah dah berpisah kan...so depa akan ambil balik...tak tau la depa simpan ke buat apa..haha
Lepas dah setel semua...nak ambil surat cerai tu...surat tu macam sijil nikah juga cumanya sijil cerai..
Biar bekas suami tu ambil dulu sijil tu baru kita p ambil...sebabnya siapa yang ambil dulu dia yang bayar...rm30 kalau tak silap...karang nanti bengang lagi kena bayar lagi...hahaha...
Yang ni saya tak kena bayar sebab ex dah ambil dulu...sijil ni ambil kat pejabat agama tau bukan kat mahkamah...
Oh yer, sebenarnya kita boleh guna lawyer gov...and mungkin murah sikit kot...saya tak pasti pula...sebab saya belum ada pengalaman tu...sesiapa yang ada info boleh la share yer =)
Seboleh mungkin kita taknak melalui ptoses ni kan....tapi
Takdir yang menentukan...haha
Sila lah redha
Yesssss....sebut the word redha memang mudah =)
Eh eh sebenarnya nak share apa yg perlu dilakukan kalau si suami dah lafaz cerai...
Tak payah buat apa apa...haha..
Sebenarnya bila di ceraikan, nasihat saya la...duk rumah dab tunggu je saman dari mahkamah untuk ke mahkamah untuk pengesahan...
Saya dah buat silap hari tu, sebab marah, sakit hati dan geram,
Saya pergi mahkamah untuk buat pengesahan cerai...
Lepas tu kena failkan kes...
Saya tak reti la guna bahasa mahkamah, senang cakap saya kena isi borang dan borang tu kena taip...kalau tak boleh buat boleh minta kerani buatkan dan kena bayar....
Ha...sebenarnya saya nak bagitahu semua proses kena bayar...hehe
Nak buat tuntutan pun sama, kena buka fail...
Kalau ada lima tuntutan, lima fail kena bukak dan semua kena bayar...
So...kalau kita ni rasa kita tak bersalah..macam saya...Dah lah kena cerai, lepas tu saya kena bayar pulak...dlm rm70 plus plus...saya lupa...
Saya rasa macam...grrrrr...hahahha
Sebab tu saya cakap, kalau diceraikan biarlah suami yanh baik hati ceraikan tu setelkan, kita tunggu saman sampai rumah and pergi court jer...hihi
Lepas perbicaraan, kena bagi sijil nikah and kad nikah tu balik..ye lah dah berpisah kan...so depa akan ambil balik...tak tau la depa simpan ke buat apa..haha
Lepas dah setel semua...nak ambil surat cerai tu...surat tu macam sijil nikah juga cumanya sijil cerai..
Biar bekas suami tu ambil dulu sijil tu baru kita p ambil...sebabnya siapa yang ambil dulu dia yang bayar...rm30 kalau tak silap...karang nanti bengang lagi kena bayar lagi...hahaha...
Yang ni saya tak kena bayar sebab ex dah ambil dulu...sijil ni ambil kat pejabat agama tau bukan kat mahkamah...
Oh yer, sebenarnya kita boleh guna lawyer gov...and mungkin murah sikit kot...saya tak pasti pula...sebab saya belum ada pengalaman tu...sesiapa yang ada info boleh la share yer =)
Labels:
rel='tag'>Proses cerai
Tuesday, August 8, 2017
Bijan
Assalamualaikum wbt
Malam ni kami makan maggi ayam bijan panggang (saya, adik-adik dan abah)
Saya goreng bawang dulu, then masukkan perencah...wangi weh...sodappp
Tapi disebabkan saya lambat bertindak bawang tu terhangus sikit sebenarnya...terus jadi hitam...haha
Adik tiga : apa yang hitam ni
Adik dua : bijan
Adik tiga : bijan ? Yang panjang panjang ni...
Adik dua : yer...bijan
Adik tiga : bijan macam ni ke ?
Saya dah tibai gelak...
Saya : bawang hangus la tu mek oi...
Adik dua : haih...macam mana la aku boleh tertipu ni...tu la pelik tengok bijan lagu ni..gahaha
Again..Confident tu sangat penting !!
Malam ni kami makan maggi ayam bijan panggang (saya, adik-adik dan abah)
Saya goreng bawang dulu, then masukkan perencah...wangi weh...sodappp
Tapi disebabkan saya lambat bertindak bawang tu terhangus sikit sebenarnya...terus jadi hitam...haha
Adik tiga : apa yang hitam ni
Adik dua : bijan
Adik tiga : bijan ? Yang panjang panjang ni...
Adik dua : yer...bijan
Adik tiga : bijan macam ni ke ?
Saya dah tibai gelak...
Saya : bawang hangus la tu mek oi...
Adik dua : haih...macam mana la aku boleh tertipu ni...tu la pelik tengok bijan lagu ni..gahaha
Again..Confident tu sangat penting !!
Labels:
rel='tag'>Bijan,
rel='tag'>maggi,
rel='tag'>Ragam
Subscribe to:
Posts (Atom)
Popular Posts
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt... lama tak update sebab terlampau bz bz bz dan bz....haish....belum ada anak somi lagi la...
-
Assalamualaikum wbt... waalaikumussalam wbt.... sebelum proceed dengan entry ni make sure dah baca sini dan sini okey... lagi cerit...
-
Assalamualaikum wbt... Walaikumussalam wbt... hari ni, my mom operate mata....so, mata yang tak nampak ada katarak tu, lepas ni dah...
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt.... hari ni malam jumaat...so nak story pasa pompuan sahaja....*tetiba...tatau apa kaitan ma...
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt... teringin sangat nak pakai bio essence.....sebab kawan dok promote kata sangat menjadi......
-
assalamualaikum wbt... waalaikumussalam wbt... ni dia asus zenfone 4 rm299.... dengar rm299 yes memang mampu milik.... sebab baje...
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt... payahhhhhhh kalau kekasih bos tu kawan sepejabat....ehem.... ADIL ???? adil pada p...
-
Assalamualaikum wbt Tadi saya p library, kali ni p sorang2 je sebab kebetulan abi yaya ada visit dia, so saya pun ambil kesempatan tuk kel...
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt.... selepas entry babies blinks....la ni nak tulis entry mistine egg white plak... tajuk pu...
-
Assalamualaikum wbt... Waalaikumussalam wbt.... 5 kg in a week.....wow...... Ok not me...one of my team yg dapat angka ni... as for m...
Labels
- motivasi (24)
- motivation (20)
- motivation video (1)
- tips (47)
- ww (6)
tentang saya =D
- nini
- menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....
