Saturday, April 30, 2011

kuih tradisional terengganu

Wallah..petang-petang cam nih, kalau pekena kuih ngan air tea kan sedap....wah....rindu nak bali kampung =( meh aku kenalkan ngan beberapa kuih peberet aku....

first....ni kuih cek mek molek...dulu kalu ada ubi keledek, mesti mak aku buat ni...senang je, ubi keledek campur gandum, pasti isi dia letak gula sikit, pastu nanti bila goreng gula tu mencair...so kuih ni depends atas banyak mana gula kita letak =p

pastu, akok....hoho...ni peberet ni...biasanya kalu dulu-dulu wat majlis tahlil mesti ada akok ni...rasa dia pon sama manis gak...p aku ske kalu akok yang disimpan dalam peti...rasa sejuk....

oh lagi kuih peberet...kuih peneram atau pun telinga ke...ling...ups...tapi memang nama dia cam tuh, nak wat camana...kuih ni kan cam kuih cincin kat sabah...mak aku cakap la, cuma kuih cincin tu dia keras...

ni kuih cincin dari sabah,...tataw la nape mak aku cakap sama...oh bukan sama, lebih kurang rasa dia kot...ntahlah =p

owh...yang ni nekbat....hadoi...teringin la plak nak makan kan..huhu....biasanya makan tym berbuka pose...=D

okeh, masa kecik-kecik dulu suka makan lompat tikam...masa kecik-kecil dulu slalu makan yang hijau dulu baru makan yang putih...pastu bila mak aku amik dua-dua aku marah...makanya mak aku cakap orang makan dua-dua la...yang hijau tu rasa dia pahit sikit, n yang putih tu berlemak kot...haha...n kuah dia manis....sedap...=p


next.....suka makan gopal...erk bukan gopal orang eh...aku tahu, nanti kalo ada yang google, kompom akan jumpa gopal orang...haha, gopal ni nama kuih ni...aku tanya rumate aku, orang melaka, korang panggil kuih ni apa...dia cakap tataw...so aku tataw la orang luar panggil pe...yang aku taw nama dia gopal je...=p




lagi....bronok...kuih ni, masa besar-besar ni baru suka...haha...dibuat daripada sagu, dan makan dengan nyor (kelapa parut)....rasa dia manis dan sejuk...=D
owh...sebenarnya banyak lagi....yang aku story di atas adalah antaranya je...kalu nak rasa, meh lah datang terengganu...owh dan dan pomote terengganu =D

o yew, cam bese ah, sume gambar dari google imej

4 comments:

ainol akasyah said...

semue kuih kat atas kite pena tgk kecuali kuih cik mek molek dgn kuih yg atas pic lompat tikam tu..tu kuih ape ek ? hehehe pelik je

Mieza Jhaa K said...

Akak suka semua kuih muih ni terutamanya akok..hehe

Azie Kitchen said...

Hampir sama dg kuih muih Kelantan. Berjiranlah katakan ya

mohd zamri said...

lama x pekena kuih gopal (kalu x silap ejaannya ropal).dengarnya kuih gopal tu feberet sultan ganu sekarang nie - sultan mizan..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My Photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....