Tuesday, April 12, 2011

aku dan buku




aku memang suka baca buku...dari kecik lagi memang suka buku...aku start pandai baca buku umur 4 tahun, kalo tak silap aku la...hahaha...boley plak lupa, sebab kalo tak silap, mak aku cakap aku pandai membaca before masuk tadika lagi...punyalah rajin mak aku ngajar aku membaca kan..huhu,...pastu di tambah plak lagi, ngan family aku campur auntie2 aku suka bawak aku gi jalan2 kat pesta buku, pastu beli buku sorang satu..dan kat umah aku pun memang banyak buku cerita...mungkin disebabkan diajar dari kecik, minat tu semakin menebal sehingga kini...suka membaca...

tabiat membaca ni makin merungsingkan sebab tak ramai masyarakat kita yang suka membaca...tamo cakap kat budak sekolah je, orang dewasa pun sama...pernah ada seroang kakak cerita kat aku, okey, dia seorang cikgu, tapi dia cakap kat aku, dia risau sebab dia tak suka membaca...terkejut gak aku, sebab tak sangka seorang cikgu tak suka membaca...kalau cikgu tak suka membaca, anak murid ? how ? anak-anak akak tu nanti camana...da mak dia tak suka membaca, camana nak galakkan anak2 dia membaca...bukankah anak2 dia akan jadi generasi penyambung warisan negara pada masa akan datang....erm...

kalau tengok kat bus stop ke, kat cafe ke, ramai je orang yang bersembang, men mesej, men game daripada bukak buku dan baca.....

bukan nak bangga, bukan nak berlagak...juz nak share je...hehe...aku pun tak pasan ekceli....aku sangat suka membaca sampaikan kat katil aku, sebelah bantal mesti ada buku, pastu aku mesti baca buku tu before aku tidor...opkos bukan novel, sebab kalau novel tak payah nak tunggu waktu tidur baru baca....novel leh je baca bila2 masa...hehe...aku realize benda tu, sebab roomate aku tegur...dia cakap awak suka membaca...segan saya dengan awak..sebab masa awak tak terbuang...nak tido baca buku, bangun, buka laptop, wat keje....erk ye ke? aku tak pernah perasan semua tu...

pastu aku ada terbaca dalam sebuah buku, budaya membaca dalam masyarakat kita ni menakutkan...sebab rakyat Malaysia sangatlah sikit membaca...

tapi aku ada suggestion,
kanak2 yang masih kecil tu, suruhlah depa membaca, tanamkan sikap membaca dalam diri dorang, at first mungkin paksaan tapi lama2 dorang akan suka membaca...cam aku masa kecik dulu, sebelum g main, kena hafal sifir la, doa dalam solat la, kena baca buku dulu la....so perhaps cara ni boleh digunakan untuk mereka...

pastu hadiahkan mereka dengan buku...o ye baru aku teringat, tym kecik2 dulu, memang aku selalu dapat hadiah buku pun..macam-macam buku cerita ada kat rumah aku..sib bek umah kitowang kecik, kalo tak mesti da ada satu library kat dalam umah tu...

yg da dewasa plak, mungkin boleh try baca sumthing yang ringan n fun, lama2 bila dah terbiasa mungkin boleh tukar bahan bacaan yang lebih berat n lebih memberi motivasi pada diri... =)

bacalah..bacalah...dan bacalah.... =p

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....