Wednesday, May 25, 2011

Wahai pembuang bayi...bacalah ini



nak tagged : areliff dan daleel


dorang comel kan ? tengok lah...tengok gambar2 ni sepuas2 hati. 
 budak ni kiut....sangat kiut...senyum sampai tutup mata....rasa nak cubit pipi dia kan....
 olololo...nampak gigi dua batang....tangan kat telinga...pandai dia bergaya....
 hik hik....ni nak senyum tapi malu ke...tengah menahan nak...membuang dik...tapi tetap comel kan...
 tembamnya pp dia...rasa cam nak cubit2 je....hikhik...
 ni pon comel gak.....macam nak peluk je....
 wah.....bersinat mata baby ni....senyuman pun menawan...goyah iman sekejap...olololo..bucuk2...
 olololo...tomey tomey tomey......


olololo...ni pon tomey gak....nak nangis ke nak senyum ni dik....


dah abis tengok dah ? dah puas renung dah ? dah puas senyum2 sendiri...tiru muka mereka...comel kan...rasa cam kita pon comel macam mereka kan ? ya...kita dah pernah lalui zaman dorang...zaman kecik2....sampai kita besar....kita dapat hirup udara di bumi Allah ini...kita dapat rasa nikmat kasih sayang mak ayah kita....nikmat kasih sayang kawan-kawan kita...nikmat menyanyangi dan disayangi...nikmat bercinta.....bagai dunia ini aku yang punya....sampai, kita terjebak....dan melahirkan mereka........dan.....bayi itu.....kita buang....sebab kita tahu kita salah....kita malu....sebab kita ada baby, tapi kita lom kawen....kita tataw mana nak letak muka kita.....kita amik jalan mudah....bayi yang kita lahirkan, dengan susah payah kita bawa sana sini, kita buang tepi longkang, dalam tong sampai, dalam lubang tandas.....kita tak sempat nak tengok bayi kita membesar...macam gambar2 di atas....tak sempat nak tengok bayi kita tersenyum....tak sempat nak ajuk memek muka bayi kita....tak sempat nak agah bayi kita....

biarlah....biarlah mereka dibuang...mereka hanya menyusahkan hidup kita kan....kita nak enjoy lagi...belum puas....mereka hadir belum sampai waktunya, jadi mereka memang layak untuk ada di tempat-tempat itu...di tong sampah, di lubang tandas, di tepi longkang...mereka tidak layak ada kita sebagai ibu.....kita tamo mereka...kita tak suka mereka....kita benci mereka.....

jangan pertikaikan apa yang kita lakukan. kita lakukan untuk kebaikan kita....orang lain tak tahu. orang lain tak pernah amik tahu. dan orang lain tak akan tahu. orang lain nampak buruk kita je sebab buang baby. padahal baby tu memang layak dibuang sebab kita tak minta pun mereka wujud. kita belum puas rasa nikmat dunia....kita nak enjoy...enjoy...dan enjoy lagi.....biarkan kita terus bergelumang dengan maksiat...biarkan...jangan ambik peduli tentang kita.....

-------------------------

terkebil2 mataku.....aku menahan kesejukan....aku tidak tahu apakah salahku...dulu masa aku dalam perut mama, aku tak sabar2 nak keluar. kat dalam gelap. aku takut. bila keluar, aku rasa sangat seronok.....suka, dah bahagia...dapat jumpa mama dan papa....tapi papa tadek. yang ada cuma mama. mama sorang-sorang je lahirkan aku. kagum aku dengan kesungguhan mama.....aku semakin sayang dengan mama.

walaupun tak sihat, mama bersusah payah bangun dan berjalan. mama balutkan aku dengan tuala putih. aku lihat mama menangis. mama, jangan sedih. aku sayang mama. aku janji, bila aku besar nanti aku akan jadi anak yang baik buat mama. masa tu hujan, tapi mama tetap membawa aku berjalan-jalan. dengan sekaki payung. baju mama basah sebab kena tempias hujan. aku sejuk. tapi mama memeluk aku erat. aku semakin sayang dengan mama.

sampai di satu tempat....mama berhenti. bau di situ agak busuk. tapi aku tak kisah, selagi ada mama....aku tak kisah di mana aku berada. mama meletakkan aku di dalam sebuah kotak....mama menutup kotak itu dengan kayu yang agak besar. mesti mama tak nak bagi aku basah kan, mama. mama renung aku. lama. dan......aku lihat...mama bangun....dan berjalan....semakin lama mama semakin jauh....mama....jangan tinggalkan aku sendirian !!!!!! aku menangis....aku inginkan mama....aku sayang mama...aku nak bahagiakan mama aku.....mama.........

8 comments:

rel='nofollow'>adam narzuan said...

entri yang bagus..

rel='nofollow'>100penulis said...

kalau la pembuang2 bayi ni nak berfikir dulu tentu kes2 kurang.. tp ni tak.. semakin menjadi2.. sedih kan

*olahan yg menyentuh perasaan di perenggan2 akhir*

rel='nofollow'>Siti Suriani said...

comel nye anak2 kecil ni. betapa beruntungnya siti kalau dah ade baby sendiri.. hehehe

rel='nofollow'>nini said...

adam : =D
100 PENULIS : kalaulah...itu harapan kita...tapi mereka...

siti : kan...tapi mereka rasa itu bebanan buat mereka...

rel='nofollow'>Siti Suriani said...

mereka sgt teruk kn!

rel='nofollow'>nini said...

siti : kadang2 keadaan sekeliling mempengaruhi tindakan mereka....=D

rel='nofollow'>ziera said...

mereka xmau anak tu kerna malu punyai anak luar nikah..... bayangkan pula perasaan mereka yg dah lama berkahwin tetapi masih belum berpeluang melahirkan anak.....

Anak penceria hidup...
Peringatkan diri sendiri agar terhindar daripada maksiat...

rel='nofollow'>nini said...

ziera : yerp....sudah terlajak baru rasa malu kan...hmmm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....