Wednesday, May 11, 2011

kuasa minda

okeh, baru balik dari Finishing School...sangat teruja untuk mengupdate blog dan share sesuatu yang telah aku dapat...mungkin korang pun pernah pergi, dan pernah dapat pelbagai tips, tapi tak pe kan.....kekadang kita lupa...bila kita baca balik...baru kita ingat....untuk diri sendiri juga sebenarnya....

first sekali....aku rasa rindu sangat, sebab dah lama tak join modul...erk...tadi rasa teruja, lepas ceramah, ldk....duduk dalam kumpulan, buat aktiviti...yes...bagi sesetengah orang ia amat membosankan...aku tahu, sebab aku selalu mendengar keluhan teman-teman...tapi bagi aku, ia menyeronokkan....ntah lah, mungkin aku memang suke benda2 cam nih kot....

tapi kan, serius dan secara jujurnya, memang dari diploma lagi aku tak pernah rasa bosan dengan lppkp....entahlah, mungkin aku dapat fasilitator yang best2 kot...yeah, setakat ni sampai ke hari ni, aku rasa memang dapat fasilitator yang best.....

sedih gak bila dengar ada kawan-kawan lain yang mengeluh cakap itu ini begitu begini...oklah, meh aku nak bagi ceramah sikit...opsss....apa yang UiTM buat, semuanya bersebab, tadeknya tetiba dia nak bagi benda yang tadek benefit kat student dia...n semua ini adalah untuk soft skill...untuk enhance our soft skills...benda ni semua depends pada kita, sama ada kita nak terima atau tak...kalau awal-awal masuk kelas untuk ldk, kita dah bina tembok besar dalam diri kita sebagai penghadang, camana kita nak dapat ilmu tu....

yes, aku tahu...ada orang rasa macam budak-budak....adik-adik, nama akak bla bla bla...boleh panggil akak, kak kembang.....ok sekarang kita ada game...bla bla bla (game untuk ice breaking)...yes macam budak-budak kan, main tu main ni....gelak-gelak, ketawa, ketawa...kalu kena modul yang agak makan hati tu, nasib la ye.....nak nak fasilitator tu pandai plak bawak modul tu sampai rasa benci gila ngan dia kan....tapi, kalu korang perhatikan dan renung dalam-dalam, game yang korang main tu banyak sangat dia punya intipati...banyak sangat benda yang nak disampaikan...kenapa kena sampaikan dalam game ? okeh meh aku nak story satu benda....

camana korang menunjuk ke arah sesuatu....? biasalah zaman-zaman kecik dulu, tak reti lagik kan, dulu aku guna jari telunjuk untuk menunjuk, bukan tak pernah dengar lebih sopan tunjuk dengan ibu jari...korang tau camana kan ? tapi tu lah, tabiat yang buruk ini sukar di kikis. satu hari tu tym kem, fasi dia suh kami tunjuk hidung dia...sume orang tunjuk, ada yang tunjuk dengan jari telunjuk dan ada yang tunjuk dengan pen...pastu dia cakaplah, mentang2 la idung dia tak lawa, sonot2 je u all tunjuk dengan jari telunjuk, dengan pen pun ada...kalo korang tunjuk dengan ibu jari, tadek lah kecik ati sangat kan.....dan..yes, benda tu memang simple, tapi sampai sekarang lekat...aku tunjuk guna ibu jari...=D

see....kita akan lebih ingat sesuatu tu kalau dibuat dalam bentuk games...datz y la kalo pg kem motivasi macam-macam kem ada, supaya kita lebih jelas dan ingat apa yang mereka nak sampaikan....=D

yes, aku tahu, sometimes, ada fasilitator yang tak best..aku paham...boring kot...hello....dah la 5 jam ke 8 jam kan..tido pun dah segar tau tak...ye lah..nak wat camana dia membosankan...tetttt...tapi semua tu still dari kita...dah nye start masuk je dalam kelas, dah set dalam minda boring..cuba set njoy...nak ilmu....so even dia boring u all still bersemangat sebab nak cedok ilmu yang dia nak share...eh ingat free ke ilmu pengalaman ni...kalu kat luar kena bayar okeh...uitm je baik hati bagi free kat student dia...ups...terlebey suda....

oklah, ni juz pembukaan untuk entry seterusnya....hahaha...punyalah panjang, pembukaan baru...ye sabarlah...tak lari gunung di kejar...

oh ye, cam biasalah, selepas penat membebel macam macik macik konon, nak stop here dengan kata-kata ni...
KUASA MINDA kita mampu mengubah HARI-HARI KITA...=D


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....