Thursday, June 23, 2011

best jugak buli ko kan....

ini kisah benar....benar-benar terjadi....tapi nama dan tempat, mestilah kena ubah...hehe....dan peringatan...hehe...entry ni sangatlah panjang =D


biasalah, kalau kerja, mesti ada buli kan....kena marah benda biasa...nak nak kalau kita budak baru....saya budak baru bang, tapi saya cantik....mungkin akan kurang kena marah.....saya budak baru bang, saya lelaki, hensem ? tadek la hensem mana pun.....erm....siap la ko dik...kena buli....ok betul tak betul aku tataw.....tapi manusia kan....kalau yang cantik dilambung-lambung....yang kurang cantik tuh, dikutuk dihina....erm....



mukaddimah kalau tak panjang, cam tak sah...ok sorry....kembali pada kisah benar ini....ada seorang pekerja baru, lelaki...aku bagi nama dia roy...pergh roy tu...nama roy, orangnya mestilah ala-ala lasak gitu kan...mana la pernah nak buat kerja pompuan....manalah reti kalau kena suruh buat, mestilah terkial-kial...nampak buruk je bila dia buat, nampak jelik.....


ntah kenapa ntah, si roy ni boleh plak nak kerja kat kedai roti.....erm, yang kebanyakan kerja kat situ, semua kerja orang pompuan....buat sandwich, potong-potong sayur, packing-packing, susun-susun, sapu-sapu....pendek kata sume kerja orang pompuan la....tapi kat kedai roti tu ada je lagi 3 orang pekerja lelaki....yang paling tua nama dia Alan....so bebudak kat situ panggil dia Abang Lan. 


nak jadikan cerita.....budak roy ni...erk budak ke ? dah tua dah...umur dia 28....selalu kena marah ngan Abang Lan bila buat salah....yer lah, kawan tu baru je 2-3 hari kerja, dah kena marah-marah.....kena herdik-herdik...mana dia pandai buat semua tu...aku tau, aku tengok dia buat kerja, memang terkial-kial...tapi aku tadekla sampai rasa nak kutuk sebab dia tu lelaki yang kena buat kerja perempuan....tapi bila Abang Lan dok marah-marah dia, kesian plak aku rasa....


hari ke-4 dia bekerja, dia masuk pagi.....dia datang, around 12 cam tuh dia p toilet tak balik2 dah....erm...ntah la aku tataw nak cakap pe....rasa kesian memang ada....sebab aku sendiri pun kalau kena herdik, kena marah....tak jadik nye kerja yang aku buat tu...bukan makin elok...makin teruk ada lah....



---------------------------------------------------------

Alhamdulillah, masa mula-mula kerja, tadek pun aku kena macam roy kena....kalu Kak Sha pekena aku, aku sengih je...kalau aku wat salah, aku sengih gak, pendek kata aku sengih je la memanjang....pastu aku lebih banyak diam...tak cakap banyak...tataw nak cakap pe...so lebih baik aku diam...aku lebih banyak memerhati.....


aku selalu story kat mi aku wat happen kat tempat kerja...yelah, aku budak baru....wat do u expect ? nak aku buat kerja laju cam lipas kudung ? memang tak la...aku rasa dah buat laju laju dah...dah tak reti dah nak laju camana....tapi still, kadang-kadang kak min tegur aku suruh buat kerja dengan cepat...hadoi....


mi aku cakap....
kalau nak suruh buat kerja cepat baca ni
YA HAYYU YA QAYYUM....
mi aku cakap kalau baca ni, InsyaAllah...kerja yang kita buat akan cepat...tapi aku ada search jugak, rupanya banyak lagi kelebihannya...boleh check SINI k...

kalau rasa penat....
baca zikir siti fatimah.....
check SINI ya...

sebenarnya banyak lagi....dalam asma al husna kalau kita amalkan....

pastu....mi aku selalu berdoa....minta orang tak aniaya kita, supaya orang hormat kita....dia selalu berdoa kat aku jugak, Alhamdulillah...sebab tu aku tak kena macam roy kena...kadang-kadang kita tak kuat nak melawan,.....tapi kita ada senjata yang kuat untuk itu....DOA....


apapun yang berlaku.....banyakkanlah berdoa, banyakkanlah berzikir....semoga apa yang kita buat dipermudahkanNya....insyaAllah....=D

2 comments:

NuSaNa NoSa 91 said...

doa tu kan senjata org mukmin.. tp masih ramai yg malas nk berdoa.. =.=

nini said...

keen : kalau tak biasa, susah sikit la kan...=D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....