Friday, September 9, 2011

ala tak per kerja lebih kurang je...yang penting gaji masyukkkkkk......

kekadang kita tak sedar....
bila kita buat kerja...
kita di bayar....
bila kita dibayar....
maksudnya kita kena buat kerja...
haish...hapekebenda aku merapu nih...


cam nilah senang cakap...
kekadang tu kita rasa seronok bila bos tadek ....
sebab tadek orang monitor kita...
tadek orang marah kita....
kita boleh buat sesuka hati...
kita boleh masuk kerja lambat...
suruh kawan punch card.....
padahal kita lewat setengah atau sejam atau dua tiga jam...
pastu kita dapat attendance allowance...
wah best best......



lagi...????
kita boleh mengula....heh heh....
kita wat ot, but at da same tym ot dengan mengula tu sama banyak je...
tapi duit ot dapat je...
pergh kaya kita bulan ni....


kekadang tu kita cakap....
wat pe la nak jaga sangat....
wat pe la nak wat elok elok bagus bagus....
bukan kedai kita...
bukan opis kita....
bukan kita tokey....
kita tak rugi pun...
yang penting gaji kita berjalan.....



tapi kita lupa satu perkara.....
kita dibayar gaji.....untuk kerja yang kita buat....
untung tanggungjawab yang kita lunaskan....
untuk amanah yang kita jaga.....
kalau kita tadek semua tu....
gaji tu ???????
camana ???? halal ke ??????



sebab tu la....
kekadang kita merungut............gaji banyak, tapi laju je habis....cam air....
gaji banyak, tapi stilllll tak cukup lagi...
bagi yang ada anak bini.....
anak bagi makan benda bagus, hantar sekolah tinggi-tinggi...
tapi bengap tak usah cakap.....

renunglah balik..kot mana kita dapat duit....
camana kita dapat duit....
kekadang tak nampak....
sebab kita kena pk...kena renung...kena nilai.....


biar kerja dengan ikhlas....
supaya gaji yang dapat halal....
bukan gaji buta.....


ok nak stop kat sini....
biar sikit asal halal...daripada banyak tapi tak halal sebenarnya...=D

4 comments:

! Sam Posmen ! said...

kat ofis aku mengular itu harus. kerana operasi 24 jam. no fix rest time. hehe.

gaji buta rasanya kurang relevan di gunakan untuk situasi tertentu dan keadaan zaman sekarang
1 kerja dah setel
2 keadaan tempat kerja yang stress
3 outdoor works

kenapa? sebab mudahnya kita manusia :) yang penting sebenarnya niat. pekerja dapat anugerah tokoh kebangsaan pon rasanya tak perfect mana. so? :)

nini said...

hehehe....kerja setel lain kira la wak....

ni yang kerja tak setel tapi lom hilang....hahahahaha....

kalo kejap tak kisah...lama tu yang sakit ati...kerja ko pedulik la kan...tapi yang geram campur sakit hati bila kita yang kena buat.....haish......

ShErA said...

kalau kerja kat kilang selalu nampak ramai yang curi tulang... lagi2 shif malam

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

ouh..ok2...
nanti kalau fa dah keje fa wat betol2 bia gaji fa halal k..
:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....