Sunday, April 21, 2013

tidakkkkk !!!!! KURAPPPPPP !!!!

Assalamualaikum wbt...

Waalaikumussalam wbt....




Penyakit Kurap merupakan satu penyakit kulit menular yang disebabkan oleh jangkitan kulat. Gejala kurap mulai dapat dikenali ketika terdapat baian kecil yang kasar pada kulit dan dikelilingi lingkaran merah muda. Kurap dapat dicegah dengan cara mencuci tangan yang sempurna, menjaga kebersihan tubuh, dan mengindari hubungan dengan penderita.
sumber

" Kurap itu adalah sejenis peyakit kulit yang susah juga nak berjangkit, tapi kalau dia sudah hinggap pada badan tak kiralah badan haiwan atau manusia maka untuk pulih itu sangat sukar, perlukan berbagai ubat ubatan dan pernah di kata orang bahawa kurap ini adalah peyakit bawaan syaitan. Kurap ini di hinggap pada kulit yang kotor, busuk dan berkuman. Kadang kadang tu kita tak sedar tiba tiba kita lihat kulit dah bergerutu aje, dan gatal gatal warnayanya macam cokelat aje. Kalau di istilahkan dengan perkataan yg kasar sikit ialah di panggil "kusta", anda tahu kusta tu apa? jangan buat main peyakit ini. Ini adalah peyakit kulit yang makan tulang dan daging kita. Kalau kita dah kena hinggap peyakit ini maka kita akan di kurantinkan di hospital kusta di Sg Buluh dan tidak di benarkan keluar dari situ kadang kadang itu sampailah ajal pun kita di situ. OK lah itu kusta itu dalam golongan peyakit kulit kelas satu, tapi yang saya nak beritahu ni kurap, kayap atau panau. Kurap adalah peyakit kulit nombor tiga.Kurap ini dia suka hinggap pada kulit yang tak bersih atau berkulat, tak kiralah haiwan atau manusia, mula mula kena tu kulit kita rasa gatal gatal, lama lama dah tak gatal lagi, tempat yg kena kurap itu kulitnya tebal,kebal dan kebas serta bergerutu halus halus serta berair dan kalau orang pompuan kena sebab tak tau jaga kebersihan, malu tau... Kalau orang lelaki kena malu juga dan orang pompuan rasa jijik sikit.
sumber

antara sebab kenapa kurap terjadi....
1 Suka tidur tak kira masa dan tempat, dan kulit kita jadi tak sihat kadang tempat kita tidur tu tak bersih.
2 Tak suka mandi, pagi tak mau mandi, kalau nak gi mana mana sarung aje baju , maka badan yang berpeluh pada waktu pagi tu melekit lekit.Baunya anda bau sendiri...
3 Pakai baju atau seluar yg tak berbasuh, pakai spray aje dgn pewangi. maka tunggu sang kurap akan merayap
4 Meyarung baju yang tak kering atau lembap ini adalah sahabat kurap yang sangat suka menumpang.
5 Basuh baju basuh tak jemur di matahari. Pakaian tak kering betul
6 Tempat tinggal tak bersapu dan bermop, kotor.. macam macam benda ada.maka sang hama dan kuman kuman berterbangan.
7 Sampah tak berbuang, kadang sampai keluar ulat
8 Baju terperap dalam bilek air hingga berkulat dan reput
9. Baju teremdam dalam baldi berhari hari atau sampai berminggu, bila di keluarkan airnya satu aroma yang sangat busuk pada pakaian dan air rendaman itu. Maka tunggulah kulit akan di rayap oleh kuman kayap. Kalau ini anda amalkan anda akan kena "kuyap ular". Peyakit ini akan membawa maut sebab bila kena sakitan ini denyutan pada tulang dan kulit kita macam di bahang oleh api, begitu sakit dan pedihnya.
10.Jarang menukar pakaian dalam, ini sangat bahaya pada kaum wanita, dan sangat menjijikan pada kaum lelaki, peluh peluh yang melekat pada pakaian dalam anda dia kan membawa bauan yang kurang enak dan busuk, kalau anda ulang pakaian maka satu peyakit yang akan masuk kedalam tubuh anda terutama para wanita, iaitu "kulat" .

sumber


cara nak merawat....

boleh makan pil grisofulvin (kalau tak salah eja) - ni makan 15 hari je 
atau nizoral - makan 10 hari aje...

ubat sapu plak

nizoral cream


dactarin cream



dactacort



econazine 



ubat kurap kaki tiga - pedih sikit tapi sangat berkesan





oklah nak stop kat sini...jom sama2 jaga kebersihan...mungkin kita tak perasan tabiat kita sebelum ni boleh undang penyakit.....=D

2 comments:

Nana Liena said...

oh..hehe.thanks ya.. nasib tak ada lg..

Deqla Manjew said...

kurap... ? owhh.. dah tau punca jadinya kurap..ok lps ni kena elakkan la.. takot la kalo kena kurap..huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....