Thursday, July 6, 2017

Cara potong bawang yang betul

Assalamualaikum wbt

Terjumpa kisah potong bawang...
Fine....saya tak pernah tahu pun...hihi
Saya potong sesuka hati sesedap rasa saya jer...eh he

Ni cara yang saya jumpa dekat google...
Then saya google la lagi kan...saya jumpa beberapa info yang sebelum ni saya tak berapa tahu..hihi

Share kat sini yer 



Cara potong Onion Ring
Bila Anda memotong dengan cara ini, bentuk yang akan dihasilkan akan bulat sempurna. Namun rasa yang dihasilkan sama sekali tidak kuat. Memotong dengan cara ini juga memerlukan papan potong yang benar-benar rata dan kemampuan pisau yang mumpuni untuk memastikan bawang terpotong dengan ketebalan yang sama.
Cara potong membujur
Cara potong membujur adalah dengan mengikuti alur bawang secara vertikal, setelah dipotong dua dari ujung ke ujung, sehingga dihasilkan serat yang panjang. Dengan cara potong ini, rasa bawang akan lebih kuat dan memberikan ketahanan yang baik. Cocok bila dijadikan bawang goreng, karena bawang akan tampak bagus dengan rasa yang masih banyak tersimpan di dalam bawang.
Cara potong melintang
Bawang dengan jenis ini, dibelah dua tepat di tengah-tengah, kemudian di potong melawan garis serat bawang sehingga dihasilkan serat pendek berbentuk setengah lingkaran. Bawang yang dipotong dengan cara ini akan menghasilkan bau yang kuat dan rasa yang kuat, sehingga sering membuat mata Anda perih dan mengeluarkan air mata. Cara potong ini akan sesuai digunakan dalam makanan yang membutuhkan rasa bawang yang kuat, seperti burger dan gulai.
Cara potong dadu
Bawang dengan jenis potongan ini akan mengeluarkan rasa yang sangat kuat, sehingga bawang mengeluarkan semua sarinya dari permukaan yang sudah terpotong. Bawang dengan jenis ini sangat cocok digunakan untuk memberikan rasa bawang yang sangat kuat dalam sajian makanan. Salah satu contohnya adalah campuran untuk membuat bakso atau sambal goreng.
Sumber : https://www.google.com/amp/s/m.liputan6.com/amp/2658138/kenali-cara-potong-bawang-sebab-akan-pengaruhi-rasa-makanan

U olls ada tips nak tambah tentang bawang....boleh la share yer =) 




6 comments:

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

CCL selalu blend jer bawang kalau nak menumis ..potong bulat2 untuk hiasan je

mamapp said...

Patutlah asyik pedih Mata ni masa potong bawang. terlebih potong sudaa

Norliza Nordin said...

hahha baru tahu.. good sharingg

Nor Azimah said...

Potong tu betui dah dgn apa yg nk dimsak tu, cuma tk tau plak kelebihan2 nya tu, hihi

aryan azra said...

akak potong ikut suka je taktau pula ada tekniknya tu

saniah ibrahim said...

Oh baru tahu ada teknik potong bawang...tapi kalau tngk teknik tu rasanya sama apa yg akak selalu buat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....