Tuesday, April 5, 2011

orang asli

selamat la kami sampai ke perkampungan orang asli....dalam keadaan basah.....sambil guide tersengih2 tanya aku..dan dengan selamba je aku jawab...best ada orang mandikan...lalalalal...hahaha =p tapi muka tak puas hati....


okey...orang asli kat sini adalah orang asli batek...haish ayat skema la plak tetiba kan..hadoi...okey sedikit info tentang orang asli batek...mereka adalah kaum yang berpindah randah...nomad la kan...so kalo aku pg lagi tempat ni lain kali, tataw la leh jumpa orang asli yang sama atau tak...setiap perkampungan ada la beberapa buah keluarga ...lupa da...around 20 family kot...okeyh, kalo salah tolong betulkan....kawasan kampung dorang tu memang da ada rumah siap2...so t kalo dorang berpindah ke kawasan lain, dorang da ada rumah da...hasil tinggalan kumpulan orang asli yang lain, yang da berpindah....erk apa yg aku cakap ni...

cam ni la, senang cakap kan....ch la dorang dari kawasan A, kat kawasan A ni da ada rumah dorang kan, so t kalo dorang berpindah, dorang akan ke kawasan B, so group orang asli yang dok area B tu, pindah p area C....n stay la kat tempat tu, yang da ada rumah yang da kena tinggal oleh kumpulan before diz...erk..kalo yg ni tak paham g, boleh melawat taman negara sekarang...=P

dalam banyak2 story, yang paling best story pasal cara pengebumian dorang.....okey memandangkan aku da terjumpa blog detail pasal benda ni....so juz click here...http://zaarasopheahayat.blogspot.com/2010/10/pengalaman-bersama-masyarakat-orang.html
pastu dorang akan tunjuk demo menghidupkan api...pergh...tayah pakai lighter beb..kejap je boleh buat...hahahaha...then demo menyumpit plak..n sape2 nak try amat2 la di alukan..tapi ak tak try pon...hahaha...segan ah sebab most of them ada bakat menyumpit plak kan...several je yang tak jadik...so anggap je la aku dalam golongan yang tak jadik tu...haish..mengalah sebelum berjuang ;p

ni ada several gambar yang aku amik dari facebook kawan2 yang lain, n ada yang amik dari google..cam biasa la kan...=P




okeyh....picture ni dari google....tapi orang yang sama kami jumpa masa kami visit tempat ni...cuba tengok gambar kat atas...lelaki berbaju merah itu...kan kan kan....


dan sebelum balik...kami sempat mandi manda di sungai...wallah gila best untuk orang bandar seperti aku yang boleh kira berapa kali je jumpa sungai...tettttttt....punyala seronok sampai di hanyutkan arus kan...p kitowang mandi ngan life jacket la...n boley plak guide tu wat derk je...saje nak tgk aku...hahahaha....seb bek saya dapat diselamatkan =))))

TBC....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....