Sunday, April 10, 2011

smile

cuba tengok wajah2 mereka di bawah....(gambar sumbangan google)...santek kan...tomey kan...dan anda pun tersenyum kan...ye tak ye tak.....kalo tak senyum tu tipu la...takkan la tgk bebudak kecik yang comel lagi kiut ini senyum sikit pon anda tak senyum....okey okey...kalo tak, its okey...jangan marah....


senyum tu berjangkit....tol tak...kalo tak caya cuba tengok balik gambar2 baby yang senyum dengan penuh kiut di atas...anda pun mesti tersenyum gak kan....padahal tu gambar je kot, anda dah berjangkit dengan senyuman comel dan ikhlas mereka.....kalu tak caya try la senyum kat seseorang...kompom berjangkit la senyuman tu...sebab nanti dia mesti balas senyuman anda...

tadi aku jalan2, pastu nampak dak kecik, aish aku memang suke kat budak2 kecik ni...budak tu nangis2 nak pegang buku...pastu mama dia bagi balik buku dia...terus dia diam, aku pun senyum la kat budak tu...budak tu senyum balik kat aku..see....kan aku da cakap, senyuman ni berjangkit...

tapi kalo senyum kat budak2 lah...memang mostly berjangkit, cuba try senyum kat orang dewasa...yang ni nasib...kadang2 berjangkit, kadang2 menyakitkan hati...apa tak nye, kita senyum kemain lebar sampai ke telinga, depa leh wat derk je...muka masam je....bagus kalo lawa....makanya.....kalo lawa pun adik, kakak.....tapi tadek senyuman, tak berseri muka taw...

oh bukan la nak mengata, juz nak share pendapat dan experience je..teringat lecturer aku cakap, kalau dok dalam service industry, muka kena always smile.....walaupun penat, sakit hati, baru pasa gaduh bagai, senyum is a must...wajib....!!!!!

aku paham, penat kot nak senyum je...sebab aku pernah merasa....tym tu aku bertugas sebagai pemimpin mahasiswa tym mds, tugas aku kena sambut parents and student baru...ala2 pramugari gtu kan..p pramugari dalam bas...erk.....dan bibir aku ni senyum je dari pagi sampai petang...rasa lenguh sangat...tapi berbaloi, sebabnya bila aku senyum depa senyum balik kat aku...n paling best bila depa say thank you...bukan nak mengungkit...tak mintak banyak...say thank you tu pun da cukup untuk membuang kepenatan aku...

ada lagi satu cerita, pernah ada sorang lecturer tu, suka sangat senyum....start kelas dia da senyum da sampai abis kelas...heran aku dia tak penat ke...aku tataw nak cakap dia lawa ke tak, sebab bila dia senyum kan...manis sangat....suke tengok dia....sampai satu tahap tu, punya semangat aku perati, dapatlah tengok dia tym dia tak senyum...erk tak de la cantik sangat pun...tapi senyuman tu yang buat dia cantik...bukan nak mengutuk, tapi nak bagi pengajaran..tak cantik pun kita, kalu kita senyum sedap mat memandang...suka aku tengok dia...nak marah pun still senyum...pergh terbaik la....

seronok kan deal dengan orang yang murah senyuman....tapi kalau deal dengan orang yang cam ni...

atau cam ni..
atau yang ini.....
tak best kan....so senyumlah selalu....mudah2an hari kita lebih ceria dengan senyuman....smile....;))))



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....