Tuesday, May 3, 2011

Aku tak bodoh !!!!

hari ni aku nak bercerita lagi...cerita tentang kisah seroang kanak-kanak kecil yang rapat dengan aku...bestpren tu..haha...aku nak bagi nama dia Danish...dia anak sulung daripada 3 orang adik beradik....adik dia nombor 2 nama Ilham dan adik last dia nama Azim...seperti biasa nama mereka adalah rekaan semata-mata, tetapi cerita ini adalah sebuah kisah benar, adaptasi dari kisah Danish...hehe...

Dalam adik beradik dorang, yang paling pandai, Ilham. Azim pun boleh lah, pandai jugaklah, tapi Danish slow sikit dalam pelajaran....tapi....aku tengok dia memang abang yang bertanggungjawab dan bertolak ansur...o ye, Danish baru je darjah 6, so tahun ni nak amik UPSR...gud luck Danish !!! =D


AKU TAK BODOH !!!!! okeyh ini adalah iklan semata2 di sini....lalalala. Credit pic : GOOGLE

Ilham plak darjah 4. Kalau exam, result Ilham gila gempak....straight A....90 -100 tu mainan dia je...sampai satu tahap dia rasa bosan dah belajar...hahaha...berlagak terer tul budak ni. Ilham ni satu je yang aku lemah dengan dia, banyak soal.....macam-macam soalan dia akan tanya sampai dia puas hati....dan sampai aku sentap...haish sib bek ko budak...kalo aku tak leh jawab soklan dia, sat g dia cakap cam ni kat aku 'awak ni, nama je masuk u, tapi tu pun tak leh jawab' oh oh oh...dik...ko ingat masuk u tahu semua benda la ye ? makanya ko tanya akak ko ni pasal kereta plak tu kan....pastu ko terror pasal kereta sebab ko selalu men ps kan...makanya akak ko yang baik hati ni mana de men benda-benda tu suma...haish....

Danish lak, time exam result biasa-biasa je...ye lah dia tak terer cam Ilham...paling tak leh blah bila dia cakap cam nih....(aku ngan dia kamcing, n kalo balik kampung bila bawak dia berjalan, banyak benda kitaorang sembang)... 'doh Danish belajar lebih daripada orang puan (perempuan) doh....tapi dok buleh2 jugop A....' hahaha nak tergelak aku..cian ko dik....dia cakap macam tu sebab ari tu kitowang bercerita pasal study dia...sembang-sembang, sekali aku cakaplah, lelaki ni lagi pandai daripada perempuan, tayah belajar banyak-banyak pun dah pandai...so Danish mesti boleh punya...pastu dia tak paham...aku pun bagi lah contoh, aku cakap, kalo perempuan kena belajar 8 jam, Danish juz belajar 4 jam je pun dah ok....tu yang dia jawab cam dialog kat atas tu 'doh Danish belajar lebih daripada orang puan doh....tapi dok buleh2 jugop A.'

situasi Danish tu mesti pernah berlaku kat sesetengah orang kan...macam aku la...aku pun tak pandai, so aku kena belajar lebih untuk berjaya, tu pun tak delah berjaya gempak gila....tapi kalau ikut tahap aku...kira boleh lah kan...kan masing-masing punya tahap kepandaian sendiri...dah kalo kita terer sastera, pastu kita masuk bidang engineering...erk....boleh tu boleh, tapi dengan penuh susah payah la kita belajar untuk mencapai kejayaan tu, tapi kalo kita amik art mungkin kita berjaya dengan cemerlangnya, susah payah gak tapi tak lah sesusah payah amik engeneering sebab kita ada bakat kat situ kan...

aku cakap la kat Danish, kita ada kelebihan masing-masing...Danish bukan bodoh, cuma tak berapa nak pandai dalam pelajaran, so Danish kena usaha lebih...tapi Danish kreatif...so kalo setakat nak suruh Danish cipta alat-alat tu kejap je Danish boleh buat...kalu Ilham, mesti amik masa untuk cipta alat-alat tu semua....aku tahu Danish kreatif sebab aku selalu laya mereka bermain...haha...jadi budak-budak kejap...pernah aku main plastisin (tanah liat)...aku wat basic bentuk kereta...aku bagi kat Danish satu, Ilham satu dan Azim satu....Danish tambah macam macam kat kereta tu, spoiler la, apekebenda ntah lagi, aku pun tak tahu...tapi smart la bagi aku kereta yang dah ditambah oleh Danish....tapi Ilham...hampeh....hancur adalah...hahaha....Azim ? Azim kecik lagi tapew...dikecualikan =D

tu kisah Danish....apa yang aku nak sampaikan....manusia punya kelebihan masing-masing....kadang kadang kita kurang pandai...so kita perlu usaha lebih untuk berjaya...jangan sedih, sebab kita tentunya ada kepandaian yang lain yang orang pandai dalam pelajaran tak pandai...kan ? lagipun.....kejayaan tu, kalau datang dengan susah payah.....sangatlah berharga buat diri kita, kita boleh senyum dengan panjang lebar, dan puas tentunya....kalo tak caya, gi lah try tanya orang yang berjaya dapat markah tinggi dalam test atau exam dengan meniru tu....puas ke ? mestilah tak sama hasilnya dengan kepuasan kita...even markah tak sehebat dia...tapi kita tetap puas kan ? sebab kita tahu.....kita dah buat yang terbaik...=D

GOOD LUCK....!!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....