Friday, June 3, 2011

HUTANG dan LAKSMANA SUNAN

kecoh.....okeh....baru2 ni semua dok sibuk cerita hutang sana sini...erm memang aku lambat buat entry pasal tu...hari tu nak buat tapi penat sangat...haha....dan aku pun baru di sini...tak kena siapa mereka...boleh baca je...boleh dengar je...dan aku perlu nilai...sejauh mana kebeneranannya...salah siapa ? oh, adakah entry ini untuk mencari salah siapa ? erm...tamo la...karang musuh merata2 plak...tetiba gelemer plak aku, tetiba meningkat plak traffik...tanak la....

sebenarnya teringat satu kata-kata yang cukup menarik......dalam novel Ramlee Awang Murhid.....kisah seorang laksamana, yang amat hebat.....sampai aku jatuh cinta hanya membaca kisahnya yang belum tentu wujud dirinya itu.....apa katanya ? katanya.....BIAR TERSALAH AMPUN DARIPADA TERSILAP HUKUM...dan disebabkan tersilap hukum itulah.....dia menjadi Laksamana Sunan...membawa diri jauh dari keluarga dan pulang dengan hebatnya, sebagai seorang yang disegani.....

apa kena mengena ngan kisah hutang sana sini ? aku tak salahkan sesiapa....yalah, apa yang berlaku punya sebab musababab......dan setiap apa yang berlaku juga punya hikmah tersendiri...mungkin tak nampak sekarang, tapi akan datang.....jadikanlah kisah Laksamana Sunan sebagai contoh, wah macam promote gitu kan...tapi memang betul....bermulanya dia menjadi si hebat, setelah difitnah dan di hukum oleh bapanya yang ketua kampung, padahal itu bukanlah salahnya......hikmahnya ? dia menjadi lebih hebat daripada dia sebelumnya...mungkin kalau tidak terjadi fitnah itu, tidaklah dia lari dari kampungnya, jadilah dia manusia biasa, seperti orang-orang kampungnya yang lain.....

ya...itu mungkin hanya sebuah kisah. sebuah novel yang mudah dikarang. mudah dibaca. mudah difahami. enjoy sendiri....hakikat kehidupan tentunya tidak sama seperti sebuah novel yang kata orang semuanya indah...tetapi, kitalah yang mencorak kehidupan ini...semuanya di tangan kita, kalau kita mahukan hidup kita indah seperti novel...kita mampu mengubahnya...segalanya bermula dari diri kita sendiri....

sebelum aku stop, maafkan aku...aku tidak berpihak kepada mana-mana, sebab aku tidak pernah kenal kalian....cuma, apa yang berlaku, mengingatkan aku pada kisah Laksamana Sunan, yang menarik aku untuk menulis entry ini......sama-samalah kita fikirkan kebaikan..=D

2 comments:

Faez Rusni said...

layan gak laksaman suna..skunk da ade yang paling baru..tapi tak habis bace lagi..gugu

nini said...

wah...lelaki pun layan novel =D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....