Thursday, August 25, 2011

manusia ni memang macam2 ragam

sebulan berpuasa....
asyik berbuka kat tempat kerja aje =(
macam-macam kisah yang berlaku....


kat tempat aku, memang ada meja makan dan kerusi...
tapi tak banyak..
yelah, bukan kedai makan pun, 
kedai roti je kan....
ada lebih kurang 5 meja...
kekadang tu jiran sebelah pinjam...
bagi je lah kan....
yelah dorang nak berbuka puasa.....


tapi biasalah manusia ni kan...
tak pernah cukup dengan apa yang ada...
at first amik meja satu aje...
pastu lama-lama pandai pulak angkut dua meja...
bukanlah nak berkira....
tapi, tulah kan, kalau sampai kita yang tak cukup macam mana...
sumtimes, ada customer yang makan kat kedai...
so mestilah nak kena bagi kat customer...
dan kami ????
4 orang terpaksa share satu meja yang kecik....
erm....bak kata satu pepatah....
kera dihutan di susukan, anak dirumah mati kelaparan....
terkial-kial kami berbuka dengan meja yang kecik tuh 
seramai 4 orang...
jiran sebelah dah selamat angkut 2 buah meja tuk kegunaan dorang...haish....


kalau hari sampai stock, biasanya semua akan berbuka kat kedai...
ye lah, semua tak sempat nak balik....
so dapatlah berbuka sama-sama...
jiran sebelah sibuk nak pinjam meja...
bukan kedekut....
tapi, bila kira balik, 
kami pun dah ramai....
pastu ada customer pulak tu....
aku dah terang-terang cakap...
tak boleh...
kami nak pakai...
aku siap kerling lagi....
haish...tapi still.....dengan selambanya dia angkut meja...
baiklah, kerlingan aku mungkin tak cukup tajam untuk dia....



yeah...bukan nak kedekut...
bukan nak berkira....
tapi aku terfikir sendiri.....

kita selalu fikirkan fasal orang....
tapi orang tak pernah fikirkan fasal kita.....macam meja tu la...
dia nak pakai dia pinjam je, makanya, kami tuan punya ni....
yang bersusah-susah....paling best dorang cakap, korang makan la atas lantai...
ok tau tu gurauan, tapi cam kejam je bunyinya...
korang pinjam meja kami, kami makan atas lantai..erk...


dan.....
kadang-kadang buat aku terfikir....
payah jugak bercakap dengan orang yang tak paham bahasa...
dah terang lagi nyata....
aku tak bagi....
dia still jugak tayang muka selamba
angkut kerusi meja....
hahaha....selambanya orang kan....
sampai aku tak tau nak cakap apa lagi....


oklah ....nak stop kat sini dulu....
ini cumalah kisah yang berlaku dalam hidup aku...bukan niat nak memalukan sesiapa...sekadar iktibar buat renungan bersama...yeah...manusia ni banyak jenis...banyak ragam....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....