Monday, October 17, 2011

kalau bukan rezeki....makanan dalam mulut pun boleh jatuh....

dulu aku pernah story kan....pasai duit short...ari ni pun sama...duit short jugak....cashier shima dan aku sendiri....erm....da lama tak jadi cashier semenjak ada budak baru ni...tapi tanggungjawab aku makin besar, kena bank in semua duit...ni lagi pening...kalu dorang tulis tak betul, aku yang jadi bingung dok pk....da la tempat kerja tadek meja kerja, so kena la pinjam-pinjam tempat baker...tak pun sorok-sorok bawah almari buat kerja...sedey je =(


nak jadikan cerita...last week, sebab terlampau bz, aku terlupa bank in kan duit untuk hari rabu punya sales.....sepatutnya khamis aku da bank in, fax kan dan setelkan semua borang-borang dia...tapi tu la, bz punya pasal, aku lupa semua benda tu....jumaat baru aku setelkan sales hari rabu dan khamis...jumaat plak tu kan, so terpaksa guna atm je la.....


pastu ari ni lak, disebabkan ahad aku da seronok cuti, duit-duit sales yang ari rabu, khamis, jumaat, sabtu, ahad....sedang menunggu aku untuk dikira dan dibank in kan....hamek ko...lima hari tertunggak...haiyooooo.........kira punya kira...sekali duit short la pulak....heran jugak....sebab masa mula-mula kira tak short, pastu arini kira short....pastu bukan sehari, makanya dua hari....banyak pulak tu...haiyoooo....finally, sebab aku da malas nak pk, serabutkan kepala aku...aku redha je la...gantikan ngan duit aku sendiri rm 100. redha je nih...da lah da akhir bulan.
pergi bank pun, cam dah putus harap je...sampai aku melintas jalan pun tak tengok kiri kanan, menono je aku jalan...nasib baik tak kena langgar.....aik kata redha...memang la redha ...tapi tu la, sedih tu tetap ada kan...=p


bila dah setel semua....pujuk diri sendiri...tak pe la bukan rezeki aku....kalau rezeki aku, aku akan dapat balik duit tu...mungkin aku ada wat salah masa kerja, tak berkat....sebab tu Allah amik balik duit aku....betapa positifnya aku nak pujuk hati sendiri....


petang.....aku check semua borang....semua report sales...sebab esok dah nak kena hantar....aku setelkan semua...fill in all da blanks, bereskan semua, yang salah aku betulkan, yang tak lengkap aku lengkapkan...kekadang pening gak, ye la, kekadang cashier buat salah, so aku kena check balik semuanya....


and finally.......aku jumpa balik duit shima dan duit aku...shima pun ada ganti duit dia sendiri jugak sebab short....rupa-rupanya, duit yang short tu sebab aku tak tolak petty cash...ya ALLAH...senyum lebar aku hari ni, dapat duit aku balik...Alhamdulillah....mungkin Allah nak uji aku.....ya...setiap sesuatu yang berlaku adalah ujian dariNYA....


oklah aku nak stop kat sini.....
hanya fikiran positif yang boleh pujuk diri kita...dan sesungguhnya....kalau bukan rezeki, makanan dalam mulut pun boleh jatuh tau.....

2 comments:

rel='nofollow'>kunci locker said...

wah...alhamdulillah dpt blk duit tu...lain kali jgn cuai lg...wat pening kple jek pk...hahaha

rel='nofollow'>Nurul said...

bese la tu ble da jd cashier..wah ghindu la knangan jd cashier dlu..huhuhu...bbrpa hri b4 nk resign..direct x short..de je excess =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....