Tuesday, November 15, 2011

sharing : kritikan....tiada yang baik darinya

well....sedang menyeronokkan diri melayan buku yang best di abad ini....teringin sangat nak share dengan u all...hehe...=D



Seronokkan mengkritik...mengomen itu ini....itu salah ini tak betulll...yang betulnya kita aje, yang pandainya kita aje.....dan yang terror pun sudah tentu kita aje....cuba kalau suruh kita buat...na amik ko....terdiam tanpa kata, terkaku tanpa bicara, terkedu tanpa gaya....barulah kan....rupanya pandai komen je, reti kritik je, terror komplen je...hahaha....


sampai lupa....perasaan orang yang dikritik....kalau orang kritik kita reti lak tak suka....pandai plak benci.....memberontak segala....makin dikritik, makin rasa nak buat kan...haha...=p
yang salah terus salah.....


kadang-kadang kita terfikir...nape orang tak suka kita...nape orang tak senang ngan kita...padahal kita lupa...kita penyebab orang tak selesa dengan kita....sebab ? sebab kita suka mengrkitik...suka mengomen....


haiwan yang diberi ganjaran kerana tingkah laku yang baik belajar lebih cepat dan mengingati apa yang dipelajarinya dengan lebih efektif berbanding haiwan yang dihukum kerana berkelakukan buruk. (B.F Skinner, ahli psikologi) Samala seperti manusia yang dikritik.....kita sebenarnya tak membuat perubahan tetapi dibenci.


so....prinsip 1 on how to win fren and influence people ......
elakkan mengkritik, mencerca dan mengeluh....=D

11 comments:

Bell said...

tapi tu lah realiti..kdg2 tnpa kita sedar,kita dah pun kritik org..apa2 pun bila kita mengkritik org..hopefully kritikan tu menjadikan kita lebih baik..;)

aReLaN said...

nk kritik pn kna berpada2 jgn smpi menyinggung perasaan org.tp masalahnya manusia ni susah nak paham.kte tegur utk kebaikan pn leh disalah anggap.hmmm..macam2

ZianaRazali said...

selalu nampak keburukan orang lain..keburukan sendiri buat2 tak nampak pulak..padahal bila becerita keburukan org dah membuka sikit2 sikap buruk kita..heee..

♥ p a a n i ♥ said...

huhu betul betul..kadang lepas kne kritik lg la downn..

yen(toka ziizokukuto) said...

nice entry,,terima kasih sebab saling mengingati

Saiazuan said...

yezzza, cara baik untuk tmbahkn kawan

Cik Lia Lomi said...

Lia pun terkadang, terkritik orang..apa-apa pun terima kasih mengingati sesama insan.. :)

ctk said...

cermin diri sebelum nk cermin org lain :D

Not so Randy said...

biasa lah..ego..kan...stress r bila org tegur kan..

dhiera said...

kadang2, kita tak buat apa2 orang pun mengkritik~

zulhilmi tempoyak said...

hmmmm...baik....huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....