Saturday, February 23, 2013

tips : A++ untuk subjek mandarin

Assalamualaikum wbt....

zaman-zaman belajar dulu aku ambil bahasa asing....
masa diploma aku sempat la belajar mandarin dan japanese...
dapat A++ tapi kalau suruh cakap, sepataharam aku tak leh...haha...
sebab belajar untuk exam cam tu la jadinya....

and now, aku nak share dengan korang camana nak dapatkan A++ untuk subjek ni...
bagi aku subjek bahasa ni sangatlah senang....simple....macam saje-saje je nak bagi markah free.....

at first masa part 1, aku blur-blur....paling tak suka subjek mandarin even laoshi sangat baik hati dengan kami...tapi tu lah, sebab tak tahu cara kan...
bila dah tahu cara, aku orang pertama yang keluar dari dewan exam tu..ehem...

okeylah, 
dulu masa aku, ada exam lagi...
la ni tak da exam dah....
sape-sape amik mandarin, japanese or arab (di UiTM) dah tak perlu bersengkang mata untuk belajar bahasa untuk jawab exam....
tapi tapi tapi.....
korang ada assignment yang nak kena buat.....
buat video....hehehe....
tapi still ada quiz dan test lagi macam biasa...

sorry...mukaddimah panjang kemain...tips tak bagi lagi...
ok tips dia...


  • Hafal semua word yang dia bagi....kalau mandarin kat ruangan shengci tu wajib ingat semua yer....
  • kalau susah nak hafal buat flash card....bawak kemana-mana.....nanti aku share tips buat flash card....ada cara dia supaya senang ingat...=D

  • Guna buku latihan....salin semula dialog bahasa mandarin di sebelah page, dan translation di sebelah page lain...

ni contoh yang aku maksudkan...kalau tengok ayat yang kedua, translation melayu tu macam tunggang terbalik sebab aku translate direct, sebab nanti nak tulis kot mandarin ayatnya betul. depa ada depa punya grammar sendiri...

subjek+tempat+aktiviti



  • buat latihan yang ada dalam buku.....buat latihan ni pun dah cukup untuk jawab test atau quiz, sebab yang keluar test atau quiz yang ni la jugak....
  • buat latihan pun sama macam salin dialog tadi. sebelah page tulis bahasa mandarin, sebelah lagi tulis translation dia...

  • last step....bila dah hafal semua, take your time untuk test diri sendiri.....sebab dah terer, so tak perlu masa yang lama....test diri sendiri pun sekadar tak nak bagi lupa...
  • cara nak test diri sendiri, tutup ayat bahasa mandarin, tengok translator dan tulis kot bahasa mandarin. terus check. kalau betul boleh proceed dengan ayat kedua. kalau tak betul ulang balik. 


belajar mandarin sangat relaks...sebab aku belajar sambil dengan radio....siap goyang-goyang kepala lagi. yang penting belajar awal. sikit tak pe, yang penting masuk dalam kepala dan melakat terus di situ....hehe....kalau belajar last minute boleh tension sebab semua benda nak kena memorize...ends up...jawab exam dengan mata bengkak, dan tiba-tiba blank......

oklah, stop here....selamat mencuba...!!!




2 comments:

rel='nofollow'>Unknown said...

fuhhh nnti nk try la koreaaa...gituuu..

rel='nofollow'>Shahada Fauzi said...

masa belajo kat u dulu pun ade gak ambik bahasa asing..bahasa jepun..masa study tu je la terer nye pun..ni dah habes belajar satu hapa pun tak ingat..nak tulis dalam resume ade amik test bahasa jepun peringkat kebangsaan pun tak berani..kang kena request cakap jepun mampuih..huhuhu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....