Saturday, February 23, 2013

tips : mengatasi lupa


Assalamualaikum wbt...
Selamat pagi....

wah wah...pagi-pagi dah nak kongsi tips elak lupa...hehe...



  • senaman mata - gerakkan mata ke kiri dan kanan sedara berulangan selama 30 saat
tanda lupa, perlupa, kuat ingatan, aktiviti kuat ingatan, senaman mata


  • banyakkan baca dan hafal Al-Quran - untuk menajamkan otak....

         bila baca Quran, kita membaca dari kanan ke kiri...dan kita sebenarnya sedang   
         mengaktifkan otak kanan. 

  • beramal dengan ilmu yang dipelajari
         kalau dah lama tinggal kemungkinan besar kita akan lupa pada ilmu yang kita 
         ada....acu cuba try baca balik surah hafazan masa form 5 dulu....ingat lagi dak ?? 
  • bersukan secara teratur - merangsang peningkatan neutrofin di dalam tubuh yang berguna untuk meningkatkan pertumbuhan sel otak
  • catat semua aktiviti pada hari itu 
         sebelah malam, amek masa tulis semua aktiviti yang kita dah buat pada siang hari...
         ni salah satu latihan untuk menajamkan otak kita.....percayalah, bila dah selalu buat,
         kita boleh senaraikan semua yang kita buat siap dengan waktu lagi....=p

oklah tu je beberapa cara yang boleh diaplikasikan untuk mengatasi masalah lupa....
selamat mencuba !!

1 comment:

rel='nofollow'>cik kaki ketawe said...

wohaaa...satu aje sy hairann..kalau baca novel buat senaman mata..memang sekali baca sy dah boleh hafal seluruh cerita..tapi bila sy buka buku teks sejarah aje..confirm sy jadi mengantuk..dah macam tak cukup oxygen...hermm...dan terus lupa apa yg sy baca...hoho...macam mana ekk...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....