Tuesday, February 26, 2013

tips : senyuman menawan

Assalamualaikum wbt....


hari tu aku nak ambil gambar Faiz ni....

Aku cakap kat dia 'abang senyum lah'

dia cakap tak mau....

ekceli kan...dia bukan tak mau....tapi dia tak pandai senyum....

aku pun ajarlah dia....wat canggini...(sambil tayang muka senyum aku)

dia pun berusaha lah sedaya upaya untuk senyum supaya nampak hensem dan macho



maka...terhasillah.....


berusaha untuk senyum...tapi tak berapa nak jadik....hehe

fitri pun sedang berusaha untuk senyum jugak...tapi camtulah....haha



nape aku cakap dia bukan 'tak mau senyum' tapi dia 'tak pandai senyum'

sebab.....kebanyakan budak-budak bila aku suh senyum dia wat camni....

ni plak...gambar kawan aku.....kawan aku ngan husband dia kemain senyum...tapi anak dia buat muka cam tu..... 


yang bestnya, bila orang tanya, nape tasya wat muka gitu, mama dia cakap....


tasya rasa dia lawa buat muka gitu....hahahaha


bukan budak je tak pandai senyum...kekadang ada je orang dewasa yang tak pandai senyum....

macam adik aku.....bila aku tanya...nape ko senyum cam tu..?

aku tak reti dia cakap...hahaha...



jom kita tengok tips untuk senyuman menawan....hehe


Rileks. Senyum seharusnya menyenangkan, tidak dipaksakan atau formal. Bila perlu, tarik napas dalam-dalam, gerakkan rahang anda melebar dan buat wajah Anda se-rileks mungkin.
Jagalah kebersihan mulut Anda. Kebersihan gigi sangat penting untuk senyum yang sehat. Pastikan anda menyikat gigi dua kali sehari. Seandainya masalah menguning atau bernoda pada gigi telah membuat Anda menyembunyikan senyum Anda, cobalah cara cepat dengan pemutih gigi yang tidak memerlukan resep dokter atau temui dokter gigi Anda bila perlu.
Gunakan perona dan kosmetik perawatan bibir. Gunakan pelembab bibir untuk membuat bibir lentur, terlihat basah dan tidak pecah-pecah. Cobalah beberapa warna yang bisa membuat senyum Anda ceria. Kadang hanya dengan menggunakan lipstik atau lipgloss akan membuat Anda selalu ingin tersenyum sekedar menunjukkannya pada orang lain.
Pikirkan hal-hal positif. Senyum adalah jiwa (tidak hanya fisik), jadi Anda perlu berpikir positif. Apapun itu, selama bisa membuat Anda tersenyum maka simpanlah dalam pikiran Anda agar Anda bisa memberikan senyum yang alami setiap saat.
Lemaskan otot muka dengan menarik kedua sudut mulut. Untuk tersenyum Anda perlu menarik keatas otot-otot sekitar pipi dan rahang. Otot-otot ini akan terasa pegal bila Anda tidak terbiasa atau bila Anda sering memberikan senyuman palsu/tidak tulus.
Latihan senyum. Ada beberapa tipe senyum yang dapat Anda praktekkan sampai Anda temukan yang paling nyaman buat Anda. Lakukan senyum simpul dengan hanya sedikit menaikkan satu sisi atau kedua ujung mulut. Ini adalah senyum dengan posisi bibir tetap rapat sehingga gigi tidak terlihat. Bila Anda selalu tersenyum seperti ini akan terlihat palsu/tidak tulus. Jadi perhatikan benar-benar dimana Anda berlatih. Semakin Anda sering melakukannya maka tersenyum akan semakin mudah buat Anda.
Lebarkan senyuman agar gigi Anda terlihat. Sekali hal ini dipraktekan, Anda akan siap menampilkan senyum yang menawan. Lemaskan otot wajah kemudian tarik keatas melewati batas gigi. Senyum yang memperlihatkan gigi seperti ini terlihat lebih natural.
Tertawalah sampai senyummu melebar ke mata. Bila Anda cemas karena senyum Anda tidak terlihat natural, coba lakukan langkah berikut. Tertawa. Tonton film lucu di televisi atau ngobrol dengan teman yang dapat membuatmu tertawa. Carilah sesuatu yang lucu dan tertawalah. Tertawa akan membuat senyum meliputi seluruh wajah sampai ke mata Anda.
Selamat! Sekarang Anda sudah bisa memperlihatkan wajah penuh senyum yang tulus.




5 comments:

rel='nofollow'>ANa Ahmad said...

senyuman yg menawan bak puteri, senyum selalu mmg manis heehe lawa la nini ni :)

rel='nofollow'>Seneorita Baharin said...

hee, senyum tak perlu kata apa-apa :D senyum jgk dpt hilangkan stress kan nini.. ^________^

rel='nofollow'>Chic Na said...

baca sambil senyum.. (^____________^)

rel='nofollow'>C.T.K said...

ct suka senyummmm :

comel je dorg sume..nini pon! senyum xperlu kata apa2 :D

rel='nofollow'>Nurzakiah Hanum said...

ala comelnya

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Labels

tentang saya =D

My photo
menulis apa sahaja yang saya suka...sekadar berkongsi apa yang saya rasa....